Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja waffen
Kyseessä nivan nelinikki banhardilla. huononeeko joustot jos tukivarsien kiinnikkeet siirtää akselin alapuolelta akselin eteen ja kun kiinnikkeet hitsaa kiinni niin vääntyyko banjo niin paljon että se on oikaistava? mieli piteitä tai ideoita...
|
muistaakseni tuo nivan akseliputki on jo lähtiissä aika rimpula, ja jos nostat noita alatukivarsia ylöspäin, vaikka vain muutaman sentin, niin alseliputken rasitukset kasvaa huomattavasti.
Ja tuo kardaanin kulma ei ole ainut, Minun mielestäni ei edes pahin ongelma.
Siis kun sivusta katsot, niin eteenpäin vievä voima on käytännössä tienpinnan tasalla, ja se pitää saada aikaan alatukivarsia puristamalla kasaan ja ylätukivarsia venyttämällä, ja jos nostat alatukivarsia esim. 10 cm ylöspäin, niin tuo vipupisteiden mitoitus menee väärän suuntaan ja paljon.
siis ylätukivarran ja maan välinen etäisyys pysyy samana, mutta alatukivarren ja maan välinen etäisyys kasvaa 10cm, ja tukivarsiien välinen etäisyys pienenee 10cm. samalla akseliputkea väännetään ylhäältä katsettuna u-kirjaimen muotoon, ja ne korissa olevat korvakotkin oli saanut voimaa, massat irronnut molemmista

Asiaa voi demota kotona helposti: kaikki tietää että jos sormi jää ovenrakoon, niin se tekee kipeää: siis sormi kynnykselle, ja ovea vedetään pikkurillin päällä, sormi suorana kiinni, aika paljon kipeämpää käy, jos sormi on lähempänä saranoita, kuin kahvan alla
Ja ainakin minun nivassa tukivarret oli lujilla jo alkuperäisenä, ja akseliputki oli mutkalla.
1,8 litraa, piristettynä, hitailla välityksillä oleva päälaatikko, ja 205-16 "mammuttirenkaat", korotusta edessä 50mm ja takana sopivasti.