Näytä yksittäinen viesti
Vanha 01.03.2013, 13:33
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Olisi mielenkiintoista nähdä miltä hammaskosketus näyttää suurilla kuormilla, jos pokilaakeri perääntyy 0,1mm ja pinioni 0,2mm niin tuho voi olla lähellä.
Tämä on varmaan yksi suurimpia todellisia syitä kun hammaspeikko iskee, riippuen sitten akselista niin se iskee helpommin tai vähän vähemmän helposti. Esmes. Dana 30 pikkuperässä banjon eläminen ilman akselivahvistusta (trussi, järeä banjon kansi) helposti nousee niin suureksi että alkaa "hampaat irvistää" ja paukauttaa sitten rikki. Samoiten Dana 44a (alumiinibanjo) elää niin paljon että jo ihan katuajossa kuluttaa poskilaakerit loppuun varsin nopeasti, samoin pinionin laakerit on usein jo vähän ajetuissakin kohtuu huonona. Mulla oli 150tkm tiekäyttöä nähneessä laakerikooleista molemmin puolin pinta murtunut paloina irti, samoin oli laakerirullat kuopalla ja pinionin laakereissakin oli havaittavissa selvää kulumaa. Aika huonosti, kun vastaava rautakuorinen kestää katuajoa yleensä sen 300-500tkm

Lainaus:
Itsellä on tarkoitus shimmata pinioni aavistuksen syvälle joka kompensoisi pinioninlaakerin kulumaa, sehän siellä kuluu kun pyörii kovaa. Kuormituksessakin hammaskosketus siirtyisi oikeaan suuntaan, eihän se pienellä kuormalla hajoa muutenkaan.
Backlashi kans pienemmän puolelle jos helposti onnistuu shimmata 0,1-0,2mm
Mietin jopa poskille 0,1 "viimeistä shimmiä" jonka voisi saada paikoilleen kuumentamalla kuori ja jäädyttämällä vetopyörästö, purettua ei välttämättä saisi ennenkuin poskilaakerit kuluu.
Mulla kasattiin tuollainen alumiinikuorinen D44 tarkoituksella aika tiukaksi, katotaan josko se kestäisi silleen paremmin. Ei ole vielä kuin vajaa 20tkm maantieajoa ja jonkin verran metsärymyttelyä takana; toisaalta myös pikkurenkaat, mutta katsotaan miten tulee toimimaan. Ainakin hammaskosketus näytti alkuperäiseen välitykseen verrattuna paremmalta kun öljyt ekaa kertaa vaihdoin sisäänajon jälkeen, sen jälkeen olen kerran vaihtanut eikä ainakaan huonompaan suuntaan ollut mennyt. Jälkimmäisellä kerralla ei magneetissa ollut hilsettä eikä muutenkaan näyttänyt juuri kimalletta öljyn seassa olevan.

Lainaus:
Luulen että toiset ei ymmärrä mitä pinionin kiristäminen tarkoittaa, kun joku kysyy: mikä on pinionin kiristysmomentti ja saa ohjeeksi 400Nm ja että väännä metrin jatkovarrella kiinni niin joku vääntää apinanraivolla kunnes laakereilla on 10tonnia esikuormaa.
Juu, krymppirenkaan rypistäminen ja laakerin esikiristyksen momentti on vähän eri asia

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten