Onko sinulla ns. älylaturia?
Mitä itse olen noita akkuja seuraillut, niin tuommonen sulfidin? poisto toiminto ja "tasapainoitus" niin vanhoista akuista saa lisää starttivirtaa.
Esim veneessä 3 kpl exiden "lada" mallin 60 Ah:n starttiakkuja hupiakkuina, ikää jo noin 10v, ja vielä tyydyttävässä kunnossa.
elvytetty viimmevuosina vähintään kerran, ja satamassa sitten mahdollisuuksien mukaan ylläpi latausta, kun kylmälaukku yms. päällä. (starttiakkujahan ei saisi käyttää hupiakkuna, mutta vuosituhannen vaihteessa hupiakut maksoi yli tuplat, mitä nuo yleismallin starttiakut, ja tuo invertteri ottaa aikuisten oikeasti sähköä (1kw jatkuva 1.3kw 15min ja 2,4 kw 5 sekunttia?)
Ainakin taannoin Bosch:n akkutesteri antoi vähän epävarmasti lukemia: jos kylmäkäynnistysvirta oli 1,5v käytetyssä leimattu esim 680 A din, niin samasta täyteen ladatusta akusta +15 asteen lämpötilassa parhaillaan melkein 800A!
(siis ctek 7 amppeerin laturilla latattu ja tasapainoitettu, ollut piuhat irti 24h)
Ennen tasapainoitusta 650A ja n. viikko tasapainoituksen ja latauksen jälkeen oli enää n. 700A
Ja sinänsä koominen tuo testeri, jos mittasit saman akun tunnin välein, ja et muuttanut asetuksia (siis esim sae) niin näytti yleensä 10a tarkkudella samaa, mutta kun mittasit välillä paskaa akkua sae alueella, ja tunnin päästä taasen alkuperäisillä asetuksilla, niin heittoa oli tyypillisesti vähintään 20 amppeeria.
-> Minun mielestä testi suuntaa antava.
Itse olen testannut noita "epäselviä akkuja" seuraavasti: olen ladannut tuolla c-tekillä täyteen, joskus jopa koemielessä c-tekki kellokytkimen takana; 15min päällä, 15min poissa siis ctekkihän poistaa sulfidia? latauksen alussa hetken, sitten tasapainoitus, lopuksi kuormitustesti, akkua puretaan 1/10 osa virralla (siis 60Ah akkua 6 amppeerin virralla) 3 tuntia n. 15 c lämmössä(siis akkukin ollut), ja starttivirtaa pitää löytyä niin paljon mitä nollakelillä tarvitaan.
Ja sama kovennettuna: joko 6 tuntia 15c lämmössä, taikka 3 tuntia 15 asteen pakkasessa, ja jos lähtee käyntiin k.o lämpötilassa, niin akku on tosi timmissä kunnossa.
-> siis jos sinulla ei ole elvyttävää laturia, niin tuo c-tek 7 A laturi on minusta ehdottamasti hintansa arvoinen, ja "hoida" jokainen akku kerran vuodessa.
Ja tuo ctekki (siis MULTI-versiot) toimii myös n13,6V tasavirtalähteenä, siis kylmälaukun voi ottaa sisälle "baarikaapiksi"
|