Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tjl
itte en turhaa sitä pinionin laakerii vaihtas. tarttee uusii krymppiholkki ja perjaattees tarttee hammaskosketus säätää. jotkut vaan kylmästi vaihtaa sen ja kasaa sen kummemmin hammaskosketuksii kattomatta, mutta kun on kuitenkin pikkuperä ja pyörii nurinpäin ja monesti jo kilometrejä nähny, niin itte suosiolla oon teettäny sen säädön sellasella kuka sen oikeesti osaa.
ja sitä pinionin laakereiden huonoa kuntoo ei välttämättä huomaa välyksestä. ittellä oli vaan pinnat lähteny ja oli välyksetön.
ekaks nyt navat purkuun ja holkkien kunto tarkastukseen.ja sit samalla tarkastaa ne pyörän lakrut.
jos vikaa ei löydy niin sitte vetarit pihalle ja murikka kouraan
|
Yhden hodarin etuperää päivitin, ja edelliset remonttimiehet oli vaihtaneet laakereita, ja yrittäneet säätää hammaskosketusta maalilla: oli useampaa maalia hampaissa, ja nähtävästi viimmeisin säätö oli mennyt sen verran perseelleen, että maali ei ollut kulunut pois koko hampaan pituudelta lautaspyörässä vetopuolelta

hampaasta näki, että hammas oli kulunut "kulmalle") ei tullut äänetöntä tuosta perästä

Ja ennen remonttia kyllä etuperässä oli veto päällä, sen verran raskaasti vedätettiin...
Ja sitten tuo hammaskosketuksen säätö: se tehdään osittain säätölevyillä.
(minulla varmaan yli 100 shimmilevyä, että saa vähintään 0,05 millin jaolla)
Ja sitten tuo pinjoniakselin sisempi laakeri: sitä ei tahdo saada pois ehyenä... ja shimmilevy on sen ja hammaspyörän välissä