Viestiketju: Ajotaito-topic
Näytä yksittäinen viesti
  #14  
Vanha 18.02.2013, 23:18
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Rekyyli väärään suuntaan


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti
Siis ei ihme, että tuo jeeppi jämähti tuohon, sillä joka ikinen kilo mutaa, mitä syyti etenemis suuntaan, aiheutti vastakkaissuuntaisen voiman, siis jarrutti etenemistä

Mutta esim. lumessa etenemiseen vaikuttaa moni asia; oikeastaan "kaikki vaikuttaa kaikkeen"

Sen verran tuohon "pitkään pakkiin", että minun bj-40 ei halua "tulla" hitaan puolen pakilla puuterilumessa, sillä 38" swamppereita ei saa pyörimään tarpeeksi nopeasti 4.88 perävälityksillä ja 2,85 jakiksella; SOA alustan jousivakiot ja massahitaudet yms. saa aikaan sen, että jos pakilla pitää yhdään sudittaa, niin etuakseli ja taka-akseli vuoron perään sutaseen tyhjää, ja pysähtyy odottamaan että toinen sutasisi nyt ja suunta alaspäin
Mutta 2,85 kertaa nopeammalla, sutii kaikki, ja vauhtia saa sen verran, että menee pikkusen pahemmastakin kohdasta liike-energian avulla.
Ja sitten kun jää "kiinni", siis jokaisen renkaan alla on kolo (yritetty eteenpäin sekuntti liikaa), niin taaksepäin ei pääse muuten kuin hitaalla pakilla "kiikuttelemalla", siis tuota alustan vetelyyttä käytetään hyväksi, ja nytkytellään tyhjäkäynnillä pakilla siten että koko auto heiluu, mutta renkaat ei sudi, ja sitten kun heilahdus on sopivassa kohtaan, niin jalka pois kytkimeltä ja kaasu pohjaan sekunniksi.... ja aletaan alusta, siis nyt auto liikkuu eteen taakse pakilla jo pari senttiä....

Ja tuota en saanut toimimaan manuaali hj-61:llä (dopison) enkä hodarilla, koska automaatti, mutta tuolla automaatilla saa kiikutettua D:n ja R:n välillä, mutta isolla puolenkin sutimista on vaikea hallita (siis en osaa ainakaan vielä)

Mutta opiskelemaan YKSIN omalla autolla jonnekkin pellolle (muista kysyä lupa), sillä jos kaveri "hirviömaasturilla" ja vinssillä, niin ei tule mietittyä niin tarkkaa, missä meni pieleen

Fiskarssin lumikola, lumentyönnin, tylsä petkele ja rautalapio on hyvä aloitus setti, ja jos varustekikkailu kiinnostaa, niin parimetrisessä varrassa oleva saranoitu n. 10-15 cm leveä, ja 20-30cm pitkä "kaavin" (siis kun työnnät sen auton alle, niin lapio menee varren suuntaiseksi, ja kun vetät, niin tuo lapio kääntyy 90 asteen kulmaan, ja tuo lumet auton alta kolan ulottuville) on hyvä.

Siis sekunnin "pinnanpalamista" hikoillaan vartti, kokemukseni mukaan oppii suhteellisen vähillä toistoilla

p.s
Hyvä kuski pääsee huonolla autolla, huono kuski ei hyvälläkään....
Vastaa lainaten