Näytä yksittäinen viesti
Vanha 18.02.2013, 09:50
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen

Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis load index? 120 tarkoittaa sitä, että "ei paripyöränä" 1400 kg/rengas, siis max akselipaino 2800kg, ja tähänkin löytyy pieniä korjauskertoimia
siis jos yli 1/4 osa taka-akselin painosta etuakselilla, niin menee kuorma-autoksi

Ja tuohon kulumiseen:

Jos k.o rengas sarjan maksimi kantavuus 5600 kg, ja sinun hilusin normaali paino 2000 kg, nuo kuormitukset/lämpeämiset pikkasen "alakantissa?"
Ja varsinkin kun puhuttiin talvirenkaista....

Siis renkaan kumi toimii aikalailla eri tavoin +30c? lämmössä moottoritiellä 1400kg kuormituksella, kuin 500kg kuormalla pikkupakkasella pikallistiellä?

-> siis jälleen: pitää ostaa sitä mitä tarvii/haluaa!

p.s mulla oli taannoin hj-61:ssä vielä kantavammat renkaat, olikohan 3t akselipaino, ja ei tarvinnut varoa "pikkasia" epätasaisuuksia.... ja ei ollut paha kulumaan, mutta kylmänä liukas...., ja varsinkin lumella.

Jotenkin tähän suuntaan asia on!

Parempi mielestäni näin päin kuin sellaiset rengastukset, jotka kuumenee kädellä kokeillen normaalista kevyestä maantieajosta. Esimerkiksi yksittäispyörillä olevassa Sprinterissä olen huomannut ainakin itseä häiritsevän kuumenemisen. Samassa autossa oli omistajan huomaamatta rengas kulunut niin, että kudokset näkyy.

Mun autossa ei ole tällasta ongelmaa, eikä täydy kaupungissa pelätä pieniä katukiveyksiä jos haluaa ylittää ne vaikka kuormauksen takia.

Myöskin pelko siitä, että 85 profiilinen rengas olisi liian lötkö maantieajoon on haihtunut.

Vakavastiotettavimmat miinukset on jos ei halua kuluttaa polttoainetta turhaan, kannattaa laittaa paljon rengaspainetta ja sitten ei ole enää sitä tiettyä letkeyttä ja parempaa huonojen tien ominaisuutta minkä takia tämäntapaisia renkaita on tullut katseltua.

Paljon suurempaa kantavuusindeksiä ei ehkä enää tähän autoon tule katseltua ;-) jopa aivan hitusen voi tinkiäkin jos uuden renkaan osto tulee eteen...
Vastaa lainaten