Siis jos halutaan tehdä autotalliin lattia, joka ei halkeile, niin pohjat pitää olla kunnossa: siis jos/kun tuo vanha lattia on valettu perustamatta, niin vaikka siihen vanhan ja uuden valun väliin pistetään mitä eristettä, ja uusi valu on perinteinen lattiavalu, niin halkeaa varmasti, kun alusta antaa periksi.
-> siis periaatteessa maaperätutkimuksen mukaan annetaan perustamisohjeet, jotka toimii pohjana rakennesuunnittelulle....
Mutta noin periaatteessa vois olla hiekkamaalla esimerkiksi: (selvyyden vuoksi aloitetaan lattiapinnasta): noin 100mm betoni laatta, jos nosturia tms niin paksumpi niiltä kohtiin, sopivaa betonia, toimittaja tietää, kun kerrot.
Lämpöeriste: "routastyroksi" kestää paljon, mutta voi olla perusteltua käyttää parammin puristusta kestävää... siis noin 100mm, ja sitte kapillaarikatko pestystä? sepelistä, 300-500mm, jossa salaojitus. ja sitten tarvittavan vahva sora/hiekkapatja....
Ja tuohon betonilattian pinnoitukseen: Oman tallin lattia on valettu "lujimmalla" normaalimassalla, ja sitten hiottu betoniliima pois (tämä yleensä ongelmana, jos pinnoite ei pysy) ja sitten lattia karkaistu kemiallisesti (25kg hienon suolan näköistä ainetta sekoitettiin veteen, ja harjattiin lattiaan 2x4 tuntia?, nimeä en nyt muista, mutta esim. lentokonehalleja pinnoitetaan noin)
ja sitten, kun lattia oli taas kuiva, niin vedin solmasterin ep-10? epoksin lattiaan, ensimmäinen kerros pikkasen liikaa ohennettuna, toinen kerros normaalisti ohennettuan, vastoin ohjeita

, mutta nyt lattiassa epoksipinta, joka hiekanjyvien päällä niin ohut, että näkee hiekanjyvän värin, mutta välit niin kyllästettyjä, että pari päivää vanha dsl-moottoriöljytahra lähtee pyyhkimällä pois.
Ja maksamaton mainos, edelleen solmaster, UR300? maalilla maalasin kipsilevyseinä, ja sinnekkin kestää sotkea vanhaa dsl-moottoriöljyä, lähtee paperilla pyyhkimällä parin päivän päästä....