Pientä Odes päivitystä...
Nyt on joka nurkassa ketjut alla. Koska kyseinen mönkijä on melko arvokas sijoitus, niin ketjut ovat huippulaadukkaat ja kalliit Biltemat.

Biltsun 25-10x12 ketjut sopivat täydellisesti 25-12.5x12 takarenkaille. Sillä logiikalla ostin 25-8x12 ketjut 25-10x12 eturenkaille. Paskan marjat, liian pienet. Kyllä ne pysyy päällä, mutta täytyisi vähän jatkaa niitä.
Huomaa pitkät pyörän mutterit.
Lähikuva muttereista. Ne ovat ihan tavalliset pitkät mutterit, joihin olen sorvannut toiseen päähän kartion vanteelle. Kierre tavallinen harva M10.
Kahdessa mutterissa jo vähän jatkoa asennettu.
Ta-daa, paripyörä mönkijä.

Vanhat, liian matalat 25-8x12 etu kummit ovat nyt ulommaisena. Eivätkä ota paljoa edes lokareihin kiinni. Tarkoitus on pysyä hangen päällä. Idean tähän hullutukseen sain Tekniikan Maailmasta. Siinä oli mönkkäri, jossa oli renkaat korkuiset "muoviämpärit" vanteissa kiinni. Niiden tarkoituksena oli kelluttaa vehjettä suolla. Kuulemma toimivat.
Koeajo vahvisti spekuloinnit, keula ei uppoo niin herkästi, ja kyllä tempoo ohjausta.

Puuterilumessa keula pysyi kohtalaisesti pinnalla, mutta perä tahtoi upota. Pahinta oli se, että moottorista loppui kakkos vaihteella teho. Ei vaan jaksa mennä, vaikka olisi kaasu pohjassa. Kun mönkkäri painuu 10 cm lumeen, niin voima loppuu. Vanhoilla jäljillä jaksaa toki mennä, kun ei uppoo. Ykkösvaihteella vauhti ei taas riitä hangen päällä pysymiseen, niin ruovitaan pohjia myöten.
Mutta paljon paremmin menee nyt lumessa. Kun tulee plussan keli, niin uskon pysyvän paremmin pinnalla.
Kaksi uutta 8x12 takavannetta löytyisi vielä, mitähän niille keksisi...