Lainaus:
quote:
Eli tarkoittaako toi volvo sitten jotain Lapplanderia? Entä missä mersussa porttaalit on? Tarkoitatko Unimogia? Taitaa molemmat olla aika harvinaisia, ettei niistä juuri pääse osia irrottelemaan.
|
Ei ne nyt niin harvinaisia ole, mutta ei niitä ihan joka päivä raatoina vastaankaan tule. Se kuka haluaa Volvon, Mersun tai Pinzgauerin portaaliakselin löytää sen varmasti jostakin. Halpoja eivät varmasti ole, mutta hyvä ja halpa ovat harvoin samassa paketissa.
Mersu tarkoitta juurikin Unimogia. En tiedä ovatko ne Mersun omaa tuotantoa vai teettääkö MB ne jollakin alihankkijalla. Paavolla on taas hyvä kuvasivu romuliikkeen pihalta, jossa ainakin oli Volvon portaaleja tarjolla:
http://stiletti.wipsl.com/gallery/album36?page=1
ZF tekee portaaliakseleita ja sellaisen varassa saattaa tietämättään tehdä matkaa linja-autossa. Silloin portaali on inverted, eli saadaan pieni perämurikka pyörien napalinjan alapuolelle ja näin bussin lattia matalaksi:
Lainaus:
quote:
Ei kai takaperän ja vetoakselin väliin murrosniveltä tarvitse jos laittais vinot akselit? Ei ainakaan silloin jos vasen ja oikea vetoakseli ei ole yhteydessä toisiinsa. (en ole koskaan miettinyt/oppinut miten tasauspyörästö toimii)
|
No se tasauspyörästön rakenne teettää sen, että akselit lähtevät vastakkaisiin suuntiin samalla linjalla, ei kulmassa:
http://auto.howstuffworks.com/differential3.htm