Itse olen venäjällä käydessäni ihmetellyt, että miksi noita porttaaleja ei ole länsiautoissa. Tai en tiennyt aikaisemmin että niitä kutsutaan porttaaleiksi. En oikein ole jaksanut ymmärtää että miksi maastoautoja yritetään hirveästi korottaa kun perämurikka ja vetoakselit ovat kuitenkin lähes alkuperäisellä koskeudella vaikka ohjaamoon nousuun tarvitaa tikkaita. (tarkoitan juurikin tätä
http://www.petrisimolin.com/thepalst...?TOPIC_ID=8655 ,eli jeeppiekin myytävänä oleva serokee on ihan tyypillinen malliesimerkki). Arvelisin ihan noin fysiikan lakien perusteella, ettei ole edukasta nostaa perämurikoita ylemmäs pelkästään renkaita suurentamalla. Tällöin luultavasti tarvitsee vahvistaa vetoakseleita ja ehkä perääkin, jolloin ulosmitataan renkaiden parantama maavara fyysisesti isoimmilla voimansiirron osilla. Samoin mammuttirenkailla taitaa joissakin malleissa välitykset mennä riittämättömiksi maastoon ja sen seurauksena rasittuu kytkin, kone ja loota (ja kuski). Eikö noita portaaleja sitten ole länsimaisessa ajoneuvoteollisuudessa vielä keksitty. En usko, etteikö noita saisi kestämään. Pelkän porttaaliakselin tuoma maavaraan voisi olla 20-25% ja se on jo paljon, varsinkin jos vertaa renkaiden suurentamisen tuomaan hyötyyn. Toki renkaitakin kannattaa kai vähän suurentaa, ettei auto "kompastu" käpyihin. Itse yhdistäisin (siis teoriassa) porttaaliakselin ja vinon akselin samaan pakettiin. Eli akselit eivät olisi typerästi vaaka-asennossa vaan nousisivat hieman perään päin. Näin saataisiin vaavaraa jo 10-18 senttiä lisää ihan vakiorenkaillakin. Tuohon vielä tuuman tai kahden korotus renkailla niin luulisi auton muuttuvan offroadiksi.
Myönnän, että olen aika teoreettinen näissä autoissa ja termitkin on vieraita. Esittäkää vastaväitteitä.
"On siitä ennenkin menty...kops!!!...meinaan kävellen"