Valppiin en ole sekaantunut mutta jonkin verran on noidn takapotkuvolvojen kanssa tullut pelattua.
Ensimmäinen ongelma on se, että Valpin laatikkoa käytettäessä vinossa ollut B23 nousee pystyyn. Ei ole mikään ongelma, niitä on asennettu kyllä pystyyn, ventiilikoneiston voitelu pelaa pystyssäkin. Jotkut ovat muokanneet kannessa olevaa apukuskin puoleista seinämää, jotta öljy valuu paremmin takaisin öljypohjaan. Jos sen vinokoneen asentaa pystyyn täytyy öljypohja ja -pumppu ottaa tappikoneesta.
Jos haluaa moottorin kallelleen mutta käyttää alkuperäistä vaihteistoa pitää metsästää se tonnin koppa eli -75:n 244/242:n vaihteiston kytkinkoppa. Niissä on ollut vinokone ja M40 vaihteisto yhdistelmää, uudemman vaihteiston kytkinkoppa ei sovi siihen M40:in (joka Valpisakin on). M40:ssä kytkinkoppa tulee vaihteistoon kiinni laatikon puolelta ja pultit on kopan ulkopuolella. Vinokoneiden laatikoissa (M45, M46, M47) kytkinkopan ja vaihteiston yhdistävät pultit on kytkikopan sisällä. Jotkut ovat katkaisseet sen M40:n kopan ja hitsanneet takaisin kiinni kenokoneelle sopivaan asentoon, tai sitten koneen ja kytkinkopan välissä on käytetty sovitelaippaa jolla saa koneen kenolleen ja laatikko pysyy pystyssä.
Yksi vaihtoehto olisi asentaa vinokoneen perässä ollut vaihteistokin siihen Valppiin. Nelilovinen M45 on vain hivenen isompi kuin M40. Sitä vain en tiedä onko siinä Valpin M40:ssä välitykset erilaiset kuin henkilöautojen vastaavissa vaihteistoissa. Ilmeisesti jakovaihteisto on kuitenkin erilinen, joten sen puolesta vaihteiston vaihtaminenkin onnstuisi. M45 olisi kestävempi kuin se vanha M40, ja jos se on jo uudemmalla 22 boorisella kytkinakselilla (vanhemmat M45:t ja kaikki M40:t on 10 boorisella akselilla) niin siihen saa sen verran jytkyjä kytkimiä, että kestää repiä voimaakin.
Itsesään K-Jetillinen B23 on sangen yksinkertainen värkki. Tuolta
http://www.k-jet.org/articles/information/k-jet-in-detail/ löytyy K-Jetin ohjeet ja muutakin tietoa/kytkentäkaavoja Volvoista.
Tarvittessa siitä B23:sta saa tehtyä kolmelitrasen. Pelkästään uudemman B230 koneen osia sekaan sekoittamalla ja pienellä koneistamokeikalla saa tilavuuden nostettua 2,5 litraa, ja ahtamalla saa lisää möyhyä jos ei pelkät kuutiosentit riitä. Kesällä törmäsin itse sellaiseen ikävään ongelmaan, että mistään ei saanut uusia männänrenkaita tuohon B23:een, löytyy niitä kumminkin kun jaksaa hetken etsiä.