Näytä yksittäinen viesti
  #7  
Vanha 20.01.2013, 21:36
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Luin huonosti tuon aloitustopiikin... siinähän oli tuo bilteman rele.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Taitaa toi kahden eri iskussa olevan akun toistensa syöminen tulla kun moottori ei pyöri ja latausta ei tapahdu ja silloin toisessa akussa on enempi jännitettä kuin toisessa. Ratkaisu siihen on, että akkujen välissä on päävirtakytkin.
Tuosta minun bilteman erotusreleestä kylmä ym. testitietoa jossain toisessa topiikissa.

Jos molemmat akut samaa tyyppiä, täynnä ja kunnossa, vaikka vähän huonommassakin, niin napajännitteiden ero on niin pieni, että vuorokaudessa parissa ei kerkeä tapahtumaan mitään fataalia! Toki tuo parempi antaa pikkaisen tasoitusvirtaa heikommalle, mutta virta on milliamppeeri luokassa.
Jos toisesta akusta esim kenno oikosulussa tms. niin silloin tilanne on aivan eri....

Kytkentä nimenomaan noin, siis päävirtakytkimellä ohitus(siis kytketään eroitusreleen navat yhteen) MUTTA silloin pitää olla "hupi" akun + kaapeli suojattu oikosululta koriin/runkoon idiottivarmasti.

Helpompi ratkaisu taitaa olla apuvirtakaapelit, ja työkalut, että akun saa irti apuvirtaa antamaan? siis jos noita päävirta-akun "kuolemisia" ei satu joka vuosi?

Itse piirsin yhteen veneeseen 2-akkujärjestelmän siten, että starttiakku käytti vain starttimoottoria; hupiakut kaikkia muuta mm. hehkutusta, ja päävirtakytkimellä saa akut yhteen (erotusreleen kautta lataa startti-akkua)

Siis virta-avain kytkee releen kautta herätteen startti solennoidille. -> starttiakkua ei voi purkaa muuten kuin starttaamalla
no, poikkeus vahvistaa säännön, siis pilssipumpulle sähköt diodien kautta molemmilta akustoilta

P.S jos käytätte tuota bilteman erotusrelettä tosi paksuilla kaapeleilla, niin muistakaa se, että se ei aukea heti! -> siis jos päävirta-akku on tyhjä/huono, ja sammutatte auton ja samantien starttaatte, niin kytkimen läpi menee virtaa PALJON, ja rele vielä aukee satojen amppeerien virran kulkiessa.... siis jos auto sammuu, niin pidä noin 10 sekunttia virtaa päällä ennen starttia (siis jos starttiakku on lähes kuollut)
Vastaa lainaten