Kannattaa vähän söötsillä katsella muita topiceita, tästä oli hiljan juttua kun jollakin Jeepistillä oli kovin vaikeaa VM:n kanssa ;-)
Mulla ollut Rangessa tuommonen 2.4TD, ajanut sillä reilun 100tkm (mittarissa 315tkm). Tielle ei ole jäänyt, mutta on se vähän semmonen kolkko kone. Kaikki tehot tulee 2400 rpm ja alakierrosvääntöä ei nimeksikään. Kannet oon käyttänyt auki vesivuodon takia ja kansipahvin hajoamisen vuoksi. Vesivuoto ai lakannut vaikka missään ei mitään vikaa ollut, ehkä yksi sylinteriputki on jonkun satasen eri tasossa, onneksi vuotaa ulospäin. Minkäänlaisia lämpöongelmia ei ole koskaan kyllä ollut.
Plussaa siinä on:
-Jakopää rattailla
-pyhä yksinkertaisuus
-ei mahdoton juoppo
-öljypohjanlämmitin
-suhteellisen tehokas kone ikäisekseen
-hyvällä yksilöllä voi ajaa 500tkm ilman mitään murheita... satunnaisesti siis jopa lujia koneita
-lähtee pakkasesta hyvin käyntiin, muutenkin eritt. hyvä käynnistymään.
Miinuksia:
-Kannet
-Hankalasti vaihdettavat hehkut (no missäpä ei näin olisi..)
-Karu käynti, kuin traktorissa
-Lohkolämmittimen asentaminen tod. vaikeaa.
-Osien saanti ei ihan helppoa ja halpaa (vrt. Rangen osat muuten)
-Kuulemma vanhemmiten ja huonosti säädetyillä venttiileillä työntötanko saattaa hypätä pois kupista ja kansi halkeaa. Muutenkin hempulit työntätangot (nää on huhupuheita)
-Alakierrosvääntö onneton
-Öljynsuodatin väärin päin (sotkee vaihdettaessa koneen)
-Koneen vaihto Rangeen vaatii kaavelin vaihdon (on V8 jako eli bensakone kiinni bolt-on?)
-vedenpinta pitää olla aina korkealla paisuntasäiliössä, koska kone on korkea niin kannet menee aika nopeasti vajaaksi - ja kannet menee pilalle.
TT
|