Huomannut saman, että katsastuksen voimassaolo ei ole tae kulkupelin asiallisesta kunnosta tai siitä, että se kannattas ostaa.
Ei tullut selväksi mistä autosta on kyse, niin voisi verrata muihin vastaaviin. Jos kyseessä on vaikka joku alle 2000 euron nelivetoauto vaikka pickup, niin toisaalta eikös siihen voi varautua, että osa niistä on aika karussa kunnossa ja pitäs osata valkata sellanen minkä viat on sopivia itselle korjaamisen kannalta?
Mun menetelmä on tällainen jos tarkotus on hankkia sellanen auto, joka ei tule vain pihan koristeeksi:
- huolellinen koeajo kaikilla vaihteilla ja erilaisilla pinnoilla (paljastaa aika hyvin auton yleiskuntoa jos ajokokemusta muista vastaavista)
- rauhallisesti ja hyvässä valossa esim. korjausmontulla alustan ruostetilanteen ihmettely
- pakokaasun äimistely myös kovalla kaasulla
- konetilan ihmettely esim. huohottaako ja onko öljyvuotoja
Rehellinen toiminta autokaupoissa olisi kuitenkin paikallaan.
Mieleen tulee kysyä jos tämä on ollu 1800 egen menopeli - sellaisesta rahasta puhuttiin ylempänä - missä menee raja, milloin auto saa olla "melkonen pommi" ja se pitää tutkia huolella jos meinaa ruveta sillä ajaa?
Oma perstuntuma on jos hankkii 2000 egen auton, pitää toinen 2000 egeä olla varattu siihen, että siitä tulee vakavastiotettavalla tavalla liikennekelponen vaikka tekee remonttihommat itse.
|