Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi
Jep, kyllä sen laatikon sekoilu liittyy kosteuteen, ja nimen omaan siinä peltipurkissa siellä kojelaudan alla. Tai ainakin sen saa aina hetkeks pois crc kylvyllä.
|
Ok, sitten siellä voi jotain kosteutta olla. Epäilisin kyllä, että tuo voisi silti olla myös siihen ilmanvaihtosysteemiin liittyvää jos muut paikat on käyty läpi jo.. menee moottorin kohdalta tiivisteen ohi vettä koteloon, ja ilmavirta puskee vettä pikkuhiljaa sopivaan koloon ja se valuu sitten sinne älyboksin ja liittimen väliin? Tosin se älyboksi on vähän sellaisessa paikassa että ei sinne ilmakanavista muistaakseni ihan helpolla pitäisi vettä päätyä..
Lainaus:
Se jotenkin toimii silleen takaperin että kun rasitus lisääntyy, niin vaihdetaan isommalle, ja kun kevenee, vaihdetaan pienempää silmään. Voihan se toki nää kosteus jutut olla sattumaakin. Siis onko tuo muka oikea tapa toimia?? Ei kai? Kyllä mulla yleensä se menee niin että kun kiihdyttää, niin jossain 60-70 välillä lukko kytkee ja , hiljentäessä aukee jossain 50-60 välillä..
|
Kannattaa mitata ja tarvittaessa säätää/ vaihtaa TPS (kaasuläpän asentotunnistin), se aiheuttaa kaikenlaisia omituisuuksia laatikon toimintaan eikä tykkää vedestä tai kosteudesta hirveästi. Toisaalta jos kerran boksin liittimeen CRC:tä ruikkimalla saa laatikon pelittämään, niin vika kyllä vahvasti viittaa sinne suuntaan.
Laatikon muuntimen lukitus D- asennossa menee jotakuinkin niin, että pintakaasulla ajaen ei yleensä ole lukossa. Muistaakseni jossain juuri tuolla 60-70 välillä lukitsee muuntimen kun ajaa osakaasulla eli esim. juuri pieneen mäkeen tjsp., mutta reilussa kiihdytyksessä (olisko ollut 3/4- kaasu tai yli?) sitten taas avaa lukon, samoin kuin riittävästi hiljentäessä. 3- vaihteella lukitsee vain jos on kahva asennossa "3". Tuo muuntimen lukon toiminta ei mielestäni ole ihan "eurooppalainen" mitä on euroautojen automaateista (ZF:iä ollut kaikki) kokemusta. Ja kuten totesin niin mulla ei ole hajua miten esim. niissä Toyotissa tai Volvoissa missä on sama laatikko on lukon ohjelma toteutettu? Älyboksin kauttahan tuo lukko vain toimii, ilman älyä ei ole lukkoa kuin erillisellä katkaisijalla jolla itse ohjaa sen solenoidia.
Sinänsä jännä, että kokonaan eri tehtaan tekele ZJ:ssä (Moparin loota) niin muuntimen lukon toiminta on ihan yhtä kummallinen. Tosin mulla on tällä hetkellä laatikon nopeusanturissa häikkää mikä voi siihen vaikuttaa, mutta kohta kolme vuotta ollut auto omistuksessa ja koko ajan se on samalla tavalla tehnyt. Usein pitää huijata päälle siten, että painaa ensin vähän reilummin kaasua ja sitten tasakaasulla niin pysyy lukossa. Ja yli 100km/h mittarinopeudessa ei tahdo mennä lukkoon ollenkaan, mutta jos alle satkussa lukitsee ja kiihdyttää rauhassa, niin voi huoletta ajaa aika isoonkin mäkeen vaikka 130km/h mittarissa ja muunnin pysyy lukossa