Mä olen sellasella kannalle, että ensin pestään kunnolla painepesurilla siten, että pesutulos tarkastetaan katsomalla onko riittävän hyvä. Jos pesu on tarpeeksi tehokas, tämä voi riittää pohjakäsittelyksi joissain tapauksissa.
Palkkien sisäpesu on haasteellista. Siihen on hyvät ideat tarpeen. Olen funtsannut olisiko painepesurin viemärinaukaisuletkusta apua. Haasteena on, että pitäs saada palkkien sisältä paska irti ja liikenteeseen. Tavallisista letkuista ei meinaa tulla niin paljon vettä ja painetta, että tulva olisi palkkien sisällä riittävä. Tässä en ole toistaiseksi viisastenkiveä löytänyt. Luulen, että niillä firmoilla olis vastaukset tiedossa, jotka muutenkin pinnottaa jotain putkia sisäpuolelta.
Jos nämä tehdään keväällä tai kesällä, ajamalla kuivaa eika kivasti kun kiirettä ei seuraavaan työvaiheeseen ole. Palkkejen sisäpintaa voi tunnustella sormilla.
Huonoja kokemuksia on bitumimassojen käytöstä autossa paikassa kuin paikassa. Sitä ei siis mielellään mihinkään.
Myöskään auton laajamittainen öljyäminen erilaisilla koktaileilla ei tunnu kauhean hyvältä koska sehän on hyvin liikainen ja ikävä korjailla, ehkä paloturvallisuutta heikentäväkin. Toisaalta tämä voi olla ainoa vaihtoehto jos muunlainen pintakäsittely ei ole mahdollinen. Palkkejen sisäpuolelle ei ole toistaiseksi oikein muuta ideaa tullut mieleen jos kyseessä ei ole U muotoiset palkit.
Irtonaisen rungon kohdalla kuumagalvanointi vaikutti aika hyvältä idealta.
Jos auton voi vaikka kaataa kyljelleen, silloin sen saa pestyä riittävän hyvin, on helppo hiekkapuhaltaa ja koko pohjan voi maalata korroosionkeston kannalta vakavastiotettavalla tavalla. Alkuperäinen käsittely ei ole kovin hyvä monessakaan autossa.
Muualla korroosionestomaalauksesta on seuraavanlaisia näkemyksiä:
http://www.stopkorro.fi/maalaus
"Korroosioestomaalauksessa hyödynnetään aiheeseen liittyviä standardeja ja maalitehtaiden tuottamia maalausjärjestelmiä. Yleisin korroosionestomaalausyhdistelmä meillä on epoksipohjamaalaus ja polyuretaanipintamaalaus. Sitä voidaan soveltaa yleisimmille metallipinnoille, kuten teräkselle, kuumasinkitylle teräkselle sekä ruostumattomalle teräkselle ja alumiinille. Korroosionestokykyä voidaan lisätä kasvattamalla maalikalvon paksuutta sekä käyttämällä sinkkiepoksipohjamaaleja."