Näytä yksittäinen viesti
Vanha 12.01.2013, 21:01
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Perusasetus

Ääni Magnumille, siis rasiaporille, pitimet huonompia...

Jos pitää saada mittatarkka reikä, niin "joulukuusi" on se, millä autotalliolosuhteissa saa tarkimman, tai siis ainakin minä saan.
Siis rasiaporalla pari milliä pienempi reikä, jos ei halua ajaa joulukuusela kokonaan. toki joulukuusella materiaalin vahvuus vaikuttaa paljon, mutta n. 6mm asti menee nätisti, tulee pyöristyskin vakiona
Itse olen tehnyt yhdestä halpis- rasiateränpitimestä ohjuritapillisen, siis sorvasin sen n.6mm poranterän reiän isommaksi, ja lämpökrynpillä kiinni 13mm iskarin männänvarsi, joka oli ohennettu alkupäästä 8mm ja sentin verran 10mm?
-> Akkuporakoneella olen porannut tuolla ohjarilla muistakseni 102 reiän profiilipeltiiin. (momentin säätö on tarpeen!)

Toinen apuväline rasiaporanterällä porattaessa on valmis "reikä" ohjuri, siis rasiaporalla ensin reikä esim. filmivaneriin, ja se sitten lukkopihdeillä kiinni porattavaan kappaleeseen, voi esim. isontaa olemassaolevaa reikää.
Kerran heppasin hitsikoneella 4 mutteria ohjareiksi, että sain reiän justiinsa kohdalleen.

Ja ainakin nuo Magnumin rasiaporat ovat kestäneet hyvin, verrattuna esim whyrtin? teriin.
Pitää vaan muistaa pitää purut pois urasta, paineilmalla tms. ja leikkuuneste lisää terän kestoikää, varsinkin rosterissa.
Vastaa lainaten