Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 09.01.2013, 22:55
Kokku Kokku ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.01.07
Sijainti: Askola
Viestit: 350
Perusasetus

Läpihitsattavissa kohteissa kylmänäkin menee... jännitykset pääsee purkautumaan ns. irronneeseen kappaleeseen ja halkeilua ei synny. Mutta aina pyrin tekemään kuumana mikäli mahdollista. Tietenkin isot kappaleet joutuu kylmänä tekemään tasaisten lämmitysongelmien takia.

Tarpeeksi kun noita lukee huomaa monissakin opuksissa mainittavan MAG-hitsauksen kelpoisuuden niin kylmään kuin kuumaankin hitsaukseen ihan normaali 12.51 langalla.

Käytännössä putsaukset paremmin kuin hyvin, saumojen terävyydet pois ja poraus päähän. Kappale kuumaksi ja koneesta nupit kaakkoon. Itse olen kuumiakin kappaleita varovasti koputellut (huomannut auttavan). Jäähdyttelyssä ei saa olla kiire!!! Ja mielummin pyritään pitämään kappale mahdollisimman kuumana hitsauksen aikanakin (vain hitsauskohta näkyviin vällyjen alta). Ja muistaa koputtelu järjestyksen...

Internetin ihmeellisestä maailmasta löytyy kuvia jolla maallikkokin pystyy tunnistamaan hyvin todennäkösesti mitä milloinkin kyseessä...

Omat kokemukset on opettaneet, kirjoistakin aikanaan luetu. Mutta ei kirjoissa käytäntöä opeteta.
__________________
Askolan Off-Road ry
Vastaa lainaten