Turbon jäähtymisestä.
Joskus itekki aattelin et ei olis pahasta turpoaki vähä jäähdytellä,talvella lämpenis nopeemmin koppikin samalla. Ahdin pajan ukko meinas et Dieselin pakolämmöillä ei oo tarvetta,turpo kun ei halkee niin herkästi ku kansi. Itellä on +200hv 2L-T kone ja käytössä on vaan 1.6bar mut suunniteltu 2.0bar ja ahdin ammattimiehen toimesta tehty. Siinä vesijäähdytyksessä on se huono et kun sammuttaa koneen ni tuppaa vesi kiehahtaa ahtimessa,pilaa jäähdytin nestettä. Toki hommaa voi kiertää ajastetulla sähköisellä kiertopumpulla,kuten esim. Audeissa on. Kuitenkin kun pakolämmöt on niin alhaiset(pitäis olla) et ei jäähdyttämisestä ole hyötyä,itsellä on normi ajossa 200-300 Celsiusta, jossain pitkässä vedätyksessä kesällä 500 astetta ja ahtimen pitäs kestää huoletta 800 astetta. Ja pakolämmöt mitataan kollektorissa ennen turbiinia joten ahtimessa on viileämpää,pakolämpöihin vesijäähdytys tuskin vaikuttaa. Ei myöskään tunnu ilman lämmöllä olevan mitään merkitystä,taitaa olla niin et ei sihen pakolämpöön vaikuta muu ku käpälän asento. Suuri merkitys on toki koko paketilla, kaikki virtaukset etenkin pakosarjan muotoilu ja pakoputki joka on helppo tehä vaik. 3" putkesta ni riittää. Itellä portattiin kantta juurikin pakolämpöjen laskemiseksi, toki kun hönkä paranee ni teho lisääntyy ja näin ahtopaine on alempana jolloin kone säästyy. Sikäli nurinkurinen asetelma et kun homma toimii ni ahto ei nouse vaik ahdin tehään niin et se mahollisimman herkästi nousis. Pumppu puolestaan on H. Mustolan toimesta tehty niin et syöttöä oli hieman liikaakin joka kierros alueella,ahdon alaista säädintä bleedaamalla ja oikealla perussyötöllä säädetään savu sopivaksi. Kiristys varaa pumpussa on reilusti,Mustola oletti koneen hajoavan ennenkuin syöttö loppuu.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
|