Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Syöttö hakkuri
Kyllä on talviDiesel tankissa ollut jo kauan,PA-suodatin vaihdettu.
Täytyy mitata ja kokeilla vielä hehkut akusta suoraan.
Paljonko pitäisi tulla jännitettä hehkukiskoon hehkutuksen ajan? Sitten kun rele napsahtaa paljonko pitäisi olla jälkihehkun jännite?
Hehkukiskoon menevälle piuhalle tulee n.11v eli oikein? Otin piuhan irti mittauksen ajaksi)
ON 11v hehkut. Hehkukiskon juuureen tulee myös kaapeli johon tulee n.5v olisiko oikein? Jälkihehku?
Sitten kun laitan hehkukiskoon menevän johdon paikalleen josta mittasin tuon 11v,tulee hehkukiskoon enää 5v?
|
Siis tuo hehkutulpan testaaminen on tietolaji, ei halpismittareiden ominta aluetta.
Itse olen testannut nuo perinteiset hehkut seuraavasti: Apuvirtakaapelit hehkutulppaan, ja akkuun, ja otetaan aikaa (sata1,sata2,jne) kun tulppa alkaa olla oranssi, niin irroitetaan apuvirtakaapeli, siis hitailla -80 luvun hehkuilla yleensä suuruusluokkaa vajaa 10 sekunttia....
Ja jos on käytössä virtamittauksella oleva mittari, niin yhden hehkutulpan virta tippuu 10 Ampperiin noin 3 sekunnissa, jos akkujännite OK
Ja tuossa hiluxissa oli imusarjahehku, mikä kytkeytyi etuvastukseski noille hehkutulpille, kun hehkutus kytkeytyi jälkihehkulle. ja jälkihehkutus teho on vain murto-osa varsinaisesta.
Mutta otappa yleismittari, ja mittaa jännitettä akun + navan ja hehkukiskon välistä, kun kaikki on alkuperäisesti kytketty: jännite pitäis hehkutuksen ajan olla max. noin 2 volttia, ja jos jännite suurempi niin vika jossain muualla.
ja jos tarve saada hätätapauksessa käyntiin, niin noille 11voltin hehkuille voi antaa sähköä suoraan akusta noin 5 sekunttia, ja starttaus, ja jos ei lähde niin pikkasen aikaa lisää....
Ja kaikki tämä hiluxista, vm -88