Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Goat
Edellä mainittu perustuu kokemukseen, jonka hankin 90-luvulla toimiessani Nasun telakehitysprojektissa vetäjänä PV:n puolesta. Jos en muuta silloin oppinut niin sen, että telaka:n tärkein komponentti on sen tela.
Toinen asia mitä tuli mieleen on projektit, joissa ei ole ollenkaan takavaunua. Eli ajoneuvot joiden ohjaus on tarkoitus hoitaa jarrulla. Silloin kun näin tehdään joudutaan aina "luistattamaan" teloja maastoon nähden, tämä aiheuttaa teloihin sekä telastoon (akselistoon) todella suuria kuormituksia. Runko-ohjattujen tela-ajoneuvojen ideahan on se, ettei teloja jouduta luistattamaan, jolloin telat pysyvät paremmin pehmeän pinnan päällä rikkomatta sitä. Lisäksi runkoniven "tasapainottaa" ajoneuvon kulkua suurien korkeuserojen yli.
Itsellänikin on 2 kpl BV202 ambulanssiversiota, jotka ajattelin jättää etuvaunun koriltaan alkuperäiseksi (ambulanssiversiossa on isot etuvaunun ovet ja 12V sähköt) ja rakentaa takavaunun yläosan uusiksi.
|
Nyt on pakko lainata vähän Jjurvan topiccia ja alkaa kyselemään.
Noita liukuohjattuja laitteita on tietenkin rakennettu noista BV:n telaosista, mutta onhan niitä sillä samalla idealla tehty muutenkin aikojen alusta asti. Tokihan yhtään kehittyneistä laitteista löytyy kaksoistasauspyörästöt, jolloin kääntyvyys ei perustu vain jarrutukseen.
Tuohon telan sivuttaiskuormitukseen varmaan suurimpana vaikuttaa halutun käännöksen jyrkkyys, mutta jarruohjatuissa suurimpia ongelmia on juuri kääntyvyys? Repimällä toisen puolen jarrusauvaa laitteet lähinnä kaartaa? Toisen suurena tekijänä lienee laitteiden paino. Nuo joiden rakennusta olen seurannut ja youtubesta katellut ainakin vaikuttaa järjestäen olevan huomattavan keveitä laitteita.
Sen uskon helposti, että BV:n telat ei ole tarkoitettu jarruohjattuihin, ainakin minun mielestäni ne ovat varsin "pehmeän" oloisia verrattuna vaikkapa kumitelaisen kaivinkoneen vastaaviin.
Missäpäin Tuusulaa nuo ambulanssai BV:t mahtaa majailla? Sijaintitiedon voi laittaa yksityisviestinä, jos ei halua julkisesti huudella.