Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
Se on muuten huvittavaa, että kaikkien aikojen toimivin Mersun henkilöautojen nelivetosysteemi oikeasti pahassa kelissä on w124:n alkuperäinen 4matic 80- luvun puolenvälin kieppeiltä. Vaikkakin siinä taisi vähän olla luetettavuusongelmia, niin se on kuitenkin ihan aito neliveto jossa pystytään lukitsemaan määrätty määrä niin keskitasauspyörästöä kuin takaperääkin.
Uudemmissa mersuissa kuten niin monissa muissakin "viisaissa nelivedoissa" on aivan anaalisen surkeat systeemit, jotka perustuu avoimeen keskitasauspyörästöön sekä ABS:n ja ESP:n ohjaamana toteutettuun pyörien jarrutukseen ja moottorin väännön rajoittamiseen. Muuten hyvä, mutta mitään sillä ei kyllä saada aikaan paitsi menon puutuminen ja auton jääminen hankeen.
|
Mutta tuo 80-luvun tietsikka on helppo ohittaa

siinä on testiliitin, mihin menee suoraan nuo pyöreät abikot;
Jos riittää että saa keskitasausplaneetan jumiin, siis jäykkä neliveto, niin tarvii 2 johtoa sisälle, jos haluaa myös takaperän pakkolukituksen, niin tarvii yhden johdon lisää, ja jos haluaa kokeilla tuota 33%/66% moodia niin tarvii vielä yhden johdon; Mutta nyt minun marsussa (w-124) vain tuo 4wd johtopari, ja silläkin on tullut herätettyä huomiota mm. veneiden nostossa.....
Ja noissa Minun Land Cruisereissa on sitten "tunteettomat" 100% lukot läpi linjan,
Hodarissakin lukot pysyy kiinni nilkka suorana, siis ainakin 100 km/h asti
Ja noita jarruilla toteutettuja "lukkoja" kutsui joku stimuloinniksi? mikä on hyvä termi.
-> Nuo lukot, jotka on toteutettu jarruilla, ovat paras mahdollinen toteutus 90% ihmisiä, sillä he eivät tarvi edes noita, kuin ehkä joskus, ja jos he jäävät kiinni, niin silloin: "lunta oli metri, ja ohitettiin 3 lumeen juuttunutta aura-autoa.../ mentiin vetämään jäätieltä luotsikutteria..."
Ja sitten nuo "primitiiviset" 100% lukot, kuten esim. HJ-61 tai hdj-80:
-"ensimmäisen kerran käytin moneen vuoteen, kun ennen en ollut jäänyt kiinni, pistin lukot päälle; ja kaasupohjaan; ja kytkin ylös; ja se meni rikki
Milloinkahan suomessa kielletään metsästysaseet, missä piipunpään ja liipaisimen välinen etäisyys on alle metri? siis jos varpaalla ei voi laukaista....
Siis oikean maasturin vertaaminen tilasto 4wd maasturiin voi tuoda yllätyksen; ja pakettiautot on yleensä tarkoitettu huonoille teille, ei maastoon?
p.s oli aikakausi, milloin suomeen tuotiin maastoautoja, joissa suurimmassa osassa oli vinssi