Viestiketju: 4X4 Pakettiautot 2000
Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 28.12.2012, 23:12
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dirtysalami Näytä viesti
Hiacen kitkalukko ei kummoinen ole. Se on rampiton, eli ei kiristy pyörien nopeuseron kasvaessa. Mutta kai sekin vähän auttaa. Ainakin tuntuu tiukoissa käännöksissä haraavan vastaan, jos ei muuta
Rampiton? siis mitä tarkoittaa? tarkoitatko tuolla "rampillisella" viskolukkoa?
niitäkin on vissiin jonnekkin akseliin sovitettu?

Mutta jos viskolukko, niin silloin lukko "alkaa kirimään" vasta kun pyörimisnopeuseroa, siis silloin hyvä kun mennään isolla kaasulla.

Kitkalukon idea on se, että lukko pystyy tasaamaan molempien pyörien vääntömomenttieroja; pyörimisnopeuden ollessa molemmissa sama, siis vaikka 1 kierros/minuutissa.
Mutta kun tuo kitkaero ylitetään, niin silloin kitka ei pidä.
-> siis jos lisää kaasua, niin sutiva sutii itsensä märäksi jäätä vasten, kun alaspäin liike loppuu-> siis kiinni, ja lujasti,
Mutta jos kuskilla tietämystä ja taitoa, niin siinä vaiheessa kun eteneminen meinaa loppua, niin pakin kautta vauhtia....

Viton nelivedosta huolehtii tietokone ja jarrut, tuo jakolaatikko peruja kauttarantain w124 mersusta, mutta w124:ssä tietokone ohjaa hydrauliikalla pakkoja (vrt automaattilaatikko) takaveto->33%eteen/66%taakse-> jäykkä neliveto ja lukko takana n. 30%kitkasta 100%:een. etuakselilla ei mitään lukkoa, mutta ainakin viimmetalvena tuo minun vm-89 300tdt farkkumersu (2+3paku) meni paskoilla talvirenkailla niin syvässä lumessa että piti tuulilasin pyyhin olla täysillä! siis niin pitkään että lämmöt nousi, kun koko keula toimi lumiaurana ja pehmeää lunta oli se 30 cm, ja jos ei ollut tasan niin pahimmillaan 5 cm yli
Ja muutama viiko myöhemmin yritin samaa peltoa hdj-80:llä: 31-10,5-15 hakkapeliitta LT:t alla, ja "putosin" sen kanssa; kaikki lukot kiinni, niin lujaan että piti hakea lapioita
Oli muuten ensimmäinen kerta 10 vuoteen että piti lähtea hakemaan....

vitossa jatkuva neliveto 33/66, ja lukkoja yritetään matkia ABS:n kautta luistonestona, ja ainakin joskus huonolla menestyksellä....
Vastaa lainaten