Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma
Juu, tarpeeseenhan tuota tässä haeskellaan. Nyt oon mittaillu ihan koululaisten muoviviivottimella. Toimintavarmuudesta huolimatta se ei näköjään enää riitä ja oon pitkään haaveillut kunnollisesta työntömitasta. Ajatuksena olis ostaa sellainen joka kestää ja jonka tuloksiin voisi luottaa kun niitä oikeasti tarttee. Konepajaa tuskin perustan ja kun ei oo sorviakaan, niin ei tartte 500 e maksava supermittaa. Krympitkin jää multa väliin. Mutta silti haluan hyvän mitan, sen verran riittävästi oon pashoja työkaluja nähnyt että niitä ei tuu mulle enää yhtään.
Näyttäisi Mitutoyolla olevan ihan perus-tönäri ilman digitaalista asteikkoa luokkaa 50 e. Kallis lienee, mutta toiminee hiukan pidempäänkin
Mulla on myös toi Fluke 79 perusvälineenä, muita ei olekaan.
|
Sulla on muuten hyvä yleismittari

(fluke 79)
Tuosta Minun 79 flukesta: jännitenäyttö aina noin 1% tarkkuudessa, vaikka tuo oli kylmässä ja kosteassa. ja tarkkuus parani kun kosteus laski.
-> tuohon edellisen vuosituhannen yleismittariin luotan kun pässi omiinsa
Mutta asiaan:
Jos sinun ei tarvitse mitata asioita kovin tarkasti, siis esim. absoluuttinen tarkkuus luokkaa 1/4 mm, niin tuo VIIPO:n ehdottama 8,90e tönäri on varmaan sopiva, ja osta sitten samalla:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=60-6095
Niin voit voidella tuon tönärin muutaman kuukauden välein (siis varmuuden vuoksi!) ja samalla aseöljyllä voi voidella esim. lukkoja.
(tuo crc:n aseöljy on hintansa arvoista, parempiakin varmaan on, mutta tuolla on tultu toimeen hyvin ...)
Mutta kun tuosta 0,25mm tarkkuudesta lähdetään kirimään, niin tuo 0,2 mm ei maksa kuin murto-osan noista viimmeisistä satikoista (0,01mm)