Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
Juurikin tuo tarve on se, mikä määrää...
Ja jos ostat kaksi halpaa tönäriä siksi että josko olis toinen tallessa, on toiveajattelua!
Nimimerkillä pahimmillaan ostin 10 kpl laatikon rullamittoja, ja aina ne on haksemisessa, siis varmaan yli 30 hukassa....
Mutta osta 100e tönäri, niin pysyy paremmin tallessa 
Minulla on 2 parempaa yleismittaria, fluken 79 ja sitten bilteman dc-pihtivirtamittari, ja tuo fluke on lähes aina tallessa, kun maksaa moninkertaisesti tuohon 50e biltemaan verattuna, joka on joskus hukassa.
Ja noita 10e mittareita on varmaan 5 kpl, mutta en muista missä
Siis jos tarve on erottaa 10mm pultti 8- ja 12mm:stä, niin ala-asteen viivoitin riittää....
Mutta jos pitää mitata esim. laakereita, niin 76mm on eri asia kuin 3"
Ja jos sinulla on akseli, ja siihen pitää lämpökrympillä saada pyörä kiinni, niin tuo 20e digitönärin tarkkuus ei siihen varmaan riitä.
|
Juu, tarpeeseenhan tuota tässä haeskellaan. Nyt oon mittaillu ihan koululaisten muoviviivottimella. Toimintavarmuudesta huolimatta se ei näköjään enää riitä ja oon pitkään haaveillut kunnollisesta työntömitasta. Ajatuksena olis ostaa sellainen joka kestää ja jonka tuloksiin voisi luottaa kun niitä oikeasti tarttee. Konepajaa tuskin perustan ja kun ei oo sorviakaan, niin ei tartte 500 e maksava supermittaa. Krympitkin jää multa väliin. Mutta silti haluan hyvän mitan, sen verran riittävästi oon pashoja työkaluja nähnyt että niitä ei tuu mulle enää yhtään.
Näyttäisi Mitutoyolla olevan ihan perus-tönäri ilman digitaalista asteikkoa luokkaa 50 e. Kallis lienee, mutta toiminee hiukan pidempäänkin
Mulla on myös toi Fluke 79 perusvälineenä, muita ei olekaan.