Viestiketju: HJ61 spoa
Näytä yksittäinen viesti
  #14  
Vanha 14.07.2004, 13:09
anttir:n Avatar
anttir anttir ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 16.07.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 866
Perusasetus

Lainaus:
quote:
toinen asia mihin en lattajousi autossa ihan äkkiä lähde mukaan on se traktion bar vai mikä se nyt oli siis se tanko hässäkkä siellä takaakselilla estämässä sitä pinjonin vääntymistä.
nyt saatan saada "sapiskaa" mutta tuntuu että moni rakentaa sen sinne akselille kun on nähnyt jostain kuvan ja kaverillakin on semmonen.
ymmärrän sen tangon käytön kierrejousi autossa kyllä mutta en ole millään tavoin vakuuttunut latta autossa sen hyvistä puolista.
tärkeämpää on mielestäni panostaa hyviihin pusliin,riipukkeisiin,korvakkeiden vahvistuksiin eikä häiritä lattajousen oikeaa toimintaa.
tohtisin väittää että osa latta jousien katkeamisista on juuri tän traktion hässäkän ansiota.
tää nyt oli mun mielipide jos kaikki on samaa mieltä niin eipä sitä keskustelua asiasta paljo synny.
Oo, keskustelua! Saiskos perusteita?

Sitä traction baariahan käytetään siksi, ettei akseli pääsisi kiertymään. Kun springoverissa varsinkin Suomen säädöksillä täytyy käyttää aika vanhoja = väsyneitä = pehmeitä jousia. Erityisesti jos perä pääsee hyppimään ja akseli kääntymään on pinioni tosissaan kovilla. Ihan vakiojousituksessakin väsynyt jousi voi päästä kiertymään ässälle niin paljon että pinioni menee.

Minä taas tohtisin väittää että osa lattajousien katkeamisista on juuri sen syytä, että pitää käyttää vanhoja väsyneitä jousia ettei tulisi liikaa korotusta. Jousi kuulemma väärin päin taittuessaan on herkkä katkeamaan.

Ja eihän sen mikään kauhean hieno tarvitse olla, kun ainut tarkoitus on estää kiertymistä; kunhan akseli ei paljoa pääse kääntymään pituutensa ympäri suhteessa tankoon, ja tanko on kiinni rungossa, niin sittenhän sen pitäisi jo toimia. Muihin suuntiinhan sen pitääkin olla pehmeästi liikkuva ettei rajoita joustoja.


--
Antti R.
1978 HJ-45LP
Vastaa lainaten