Näytä yksittäinen viesti
  #11  
Vanha 08.07.2004, 18:49
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Ei tarvitse hehkuttaa, jos kattiosan saa erikseen irti ja pääsee rikkomaan sen keraamisen pillistön putken kautta piikkaamalla. Se meni rikki melko pienellä koputtelulla, kun putken kautta kennoa rikoin. Ei varmaan kannata sitten hengittää niitä pölyjä, mitä sieltä putkesta tulee kennoa rikkoessa.

Kun moottori on kuitenkin säädetty sen mukaan, että katti on, lykkää kone ilman kattia enemmän myrkkyjä putkesta. Tuleeko tästä ongelma päästömittauksessa, vaikka se tuomitaan "runsaspäästöisten" autojen raja-arvoilla? Ehjän katin poistamalla teho ei lisäänny juuri lainkaan eikä kulutus pienene, mutta saasteet lisääntyvät. Tukkeentuneen poistaminen tietysti auttaa hengityksen kanssa. Kone pitäisi säätää uudestaan (tai vaihtaa ECU:n ohjelma) vastaamaan tilannetta (katittoman version säädöt), niin kulutusta saisi hieman pudotettua ja päästöarvoja alennettua. Samalla tehokin kasvaa todennäköisesti hieman.

Aiemmin kertomassani parilitraisessa tehoero oli muistaakseni 8hv katittoman eduksi (120/128). Pelkkä kattien poistaminen ei vaikuttanut /C-tuntumalla tehoon eikä tarkemmin mitattavaan kulutukseen mitenkään.


Vastaa lainaten