Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
Mutta siinä verrattiin muistaakseni viskositeetia kuuman, kitkalevyjen märkäpitoa/lukittumista ja turbiinin toimintaa.
Nuo dexron 2 ja 3 olivat aika likellä toisiaan, mutta oliko ford vai moppe, jonka toiminta turbiinissa oli aikalailla eri, ja kuumaviskositeettikin oli aika paljon eri.
|
Näin pitäisikin olla, ne on ko. ominaisuuksiltaan hyvin lähellä toisiaan. Moparin ATF:t on ihan eri tavaraa, ja esim. Jeepeissä monet on pilanneet laatikkonsa tunkemalla sinne Dexronien tilalle joko Moparin ATF +4:ää tai jotain täyssynteettistä litkua. Ei pidä pakat ja laatikko kyrvähtää..
Samoin vaikka Dex IV on periatteessa yhteensopivaa alaspäin, niin sen viskositeettiä on aika lailla muutettu juoksevammaksi polttoaineenkulutuksen vähentämiseksi -> vanhemmissa laatikoissa ei välttämättä toimi, jollei ole peruskorjattu uusilla osilla tai laitettu shift kittiä että on kovemmat linjapaineet yms...
Lainaus:
Itse olen yrittänyt hakea/kysellä tuon hdj-80 automaatin öljyjen vaatimuksia, ja jopa toyotan omat luokitukset kääntyy nimenomaan dexron 2- öljyyn, vaikka tuo d-3 luokitus on ollut jo 80 luvulla.
|
Kuinka voi olla Dex III- luokitus jo 80- luvulta, kun ko. liemi on tullut markkinoille vasta 90- luvun alkupuolella
Lainaus:
toyota info arveli, että jos tuosta dexron-3 öljystä löytyy dexron 2 hyväksyntä, niin sitä voitanee käyttää.
Mutta kun ainakaan teboilin dexron-3 tuotteesta ei löydy halaistua sanaa tuosta dexron-2!
|
Kannattaa ostaa vain luotettavien/ tunnettujen valmistajien Dexroneita; tuokin kun on GM:n liemiä alunperin niin itse ainakin kallistun siihen suuntaan että ostan sellaista merkkiä joka on uudelta mantereelta kotoisin ja josta on hyviä arvosteluja tarjolla. Ihan samalla lailla kun en vaikkapa ZF:n lootaan ihan äkkiseltään tunkisi mitään jenkkipuljun aineita.
Automaatit on siitä vittumaisia kavereita, että voivat olla kovinkin herkkiä loukkaantumaan väärästä aineesta. Jos lootassa pyörinyt 10+ vuotta tietyt aineet ja sen jälkeen vaihtaa väärät aineet niin tykkää helposti kyttyrää.
Lainaus:
Ja tuo viittaus, että kehitetty edelleen... siis onko sama kuin bensassa; aikanaan lyijyllinen 92, ja korvattiin lyijyttömällä 95, ja sitte pistettiin viinaa 5% ja tuli 95e ja senkin piti käydä lähes kaikkiin, samoin kuin nykyinen 95e10... ja säätämällä RE85
|
No vähän sinnepäin, mutta sanotaanko että toi Dex VI olisi se 95E10 joka korvaa punaisen 92:n