Viestiketju: DexronII vai dexronIII
Näytä yksittäinen viesti
  #1  
Vanha 24.11.2012, 20:50
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Mutta siinä verrattiin muistaakseni viskositeetia kuuman, kitkalevyjen märkäpitoa/lukittumista ja turbiinin toimintaa.

Nuo dexron 2 ja 3 olivat aika likellä toisiaan, mutta oliko ford vai moppe, jonka toiminta turbiinissa oli aikalailla eri, ja kuumaviskositeettikin oli aika paljon eri.
Näin pitäisikin olla, ne on ko. ominaisuuksiltaan hyvin lähellä toisiaan. Moparin ATF:t on ihan eri tavaraa, ja esim. Jeepeissä monet on pilanneet laatikkonsa tunkemalla sinne Dexronien tilalle joko Moparin ATF +4:ää tai jotain täyssynteettistä litkua. Ei pidä pakat ja laatikko kyrvähtää..

Samoin vaikka Dex IV on periatteessa yhteensopivaa alaspäin, niin sen viskositeettiä on aika lailla muutettu juoksevammaksi polttoaineenkulutuksen vähentämiseksi -> vanhemmissa laatikoissa ei välttämättä toimi, jollei ole peruskorjattu uusilla osilla tai laitettu shift kittiä että on kovemmat linjapaineet yms...

Lainaus:
Itse olen yrittänyt hakea/kysellä tuon hdj-80 automaatin öljyjen vaatimuksia, ja jopa toyotan omat luokitukset kääntyy nimenomaan dexron 2- öljyyn, vaikka tuo d-3 luokitus on ollut jo 80 luvulla.
Kuinka voi olla Dex III- luokitus jo 80- luvulta, kun ko. liemi on tullut markkinoille vasta 90- luvun alkupuolella

Lainaus:
toyota info arveli, että jos tuosta dexron-3 öljystä löytyy dexron 2 hyväksyntä, niin sitä voitanee käyttää.
Mutta kun ainakaan teboilin dexron-3 tuotteesta ei löydy halaistua sanaa tuosta dexron-2!
Kannattaa ostaa vain luotettavien/ tunnettujen valmistajien Dexroneita; tuokin kun on GM:n liemiä alunperin niin itse ainakin kallistun siihen suuntaan että ostan sellaista merkkiä joka on uudelta mantereelta kotoisin ja josta on hyviä arvosteluja tarjolla. Ihan samalla lailla kun en vaikkapa ZF:n lootaan ihan äkkiseltään tunkisi mitään jenkkipuljun aineita.

Automaatit on siitä vittumaisia kavereita, että voivat olla kovinkin herkkiä loukkaantumaan väärästä aineesta. Jos lootassa pyörinyt 10+ vuotta tietyt aineet ja sen jälkeen vaihtaa väärät aineet niin tykkää helposti kyttyrää.

Lainaus:
Ja tuo viittaus, että kehitetty edelleen... siis onko sama kuin bensassa; aikanaan lyijyllinen 92, ja korvattiin lyijyttömällä 95, ja sitte pistettiin viinaa 5% ja tuli 95e ja senkin piti käydä lähes kaikkiin, samoin kuin nykyinen 95e10... ja säätämällä RE85
No vähän sinnepäin, mutta sanotaanko että toi Dex VI olisi se 95E10 joka korvaa punaisen 92:n

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten