Jos oikein olen haistanut asian, AKE lievensi kantaansa pakettiautojen paikkalukuun, penkkeihin yms. sen takia, että EU-määräykset siihen ohjasivat. Muuta perustetta en ole keksinyt, enkä jaksa uskoa, että se olisi ollut pelkkää jalomielisyyttä. Ja jos ohjeet EUsta ovat peräisin, silloin niitä rekisteröintejä voi olla aika hankala rajoittaa.
Mutta verotuksen muuttaminen on yksinkertaisempaa, ja tätähän voi muuttaa takautuvastikin, eli se ei ole välttämättä mikään autuus, että omistaa jo halvan veron pakettiauton. Verotusperusteethan voidaan muuttaa milloin vain esimerkiksi henkilöluvun mukaisiksi. Omasta mielestäni tämä olisikin se paras vaihtoehto (siis jos jotain on pakko muuttaa), koska minusta pakettiauto on tavarankuljetusväline, ei henkilökuljetusväline.
Tietysti noita verotusperusteita voisi jotenkin kohtuullistaa, sillä ei sekään oikein asiallista ole, että joutuu maksamaan käyttövoimaveroa satoja euroja autosta, joka on tehty raudan ääressä ja painaa vaan kun synti - ja mahdollisesti seisoo pihassa suurimman osan aikaa.
Mutta Jeepin muuttaminen huoltoautoksi on yhä vireillä, saapa nähdä mitä tuleman pitää. Tietysti veronkierto on mielessä, mutta jos auto kerran muutenkin on täynnä työkaluja ja muita hilppeitä, niin miksi sitä ei sitten voisi kalustaa, varustaa ja rekisteröidä sitä varten...
|