Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SirMape
Voi vitjat vitjat.... siis kukkaa ei ossoo kertoo mulle sitä mitä minä haluaisin oikeesti tietee?
Kyllä minä sen tiiän et melkein miljoonan ajetut laatikon aihot on jo ehkä vähän huonoja ja kaikkia osia ei voi vaihtaa sinne kun ei ole edes saatavana... Mut jos ei täältä saa tietoa nii pittää kysellä viisaammilta miehiltä!
|
Siis se, että tekeekö joku vahvistettuja laatikoita HJ-60/61?
Minä en tiedä yhtään, ja eipä niitä taida tietää muutkaan, sillä HJ;n vaihteiston kestävyys ei ole yleensä ongelma; sitten kun löydetään se extra vahva kytkin, niin jakolaatikosta alkaa murenemaan hammaspyörät
Mutta jos tuo päälaatikko ei kestä, niin minä hakisin vikaa seuraavassa järjestyksessä:
1. onhan vaihteistossa oikeaa öljyä tarpeeksi? siis minun mielestä GL-4 vaihteistoöljyä, miel. 75w-90, ja jos voimaa on kunnolla sitten vois olla jopa GL-5 75w-90. ja oikea määrä on minusta se, että kuskin puolen renkaat 30-40 cm korkeammalla kuin vänkärin, ja propun alareunaa myöten täyteen! (menee reilu puolilitraa "liikaa" - pikkasen lisää lämpenemistä ja öljyn tihkumista ulos, mutta ei ongelma jos ei ajeta suomen ilmastoa kuumemmissa olosuhteissa....)
2. onhan vaihteiston poistoproppu magneetilla varustettu? on nimittäin ainut "suodatin", jopa täyttöroppukin vois olla magneetilla....
3. Onhan laakeroitu asiallisesti? siis että ei ole kasattu 2-4 vanhasta paskasta laatikosta, ja esim. laakerit on pistetty lämmöllä ja prässillä paikoilleen, ei hakaamalla, kun kaveri vieressä rälläköi...
4. Ja sitten kuskeille pitää teroittaa, että ei ole traktori, siis ei saa vedättää mahd. suurella vaihteella, vaan esim 5: vaihteella ehdoton käyttökielto 31" alle 80 kmh, ja jos vedetään kärryä, niin vain kevyellä kärryllä 5:lla tasaisella tasaisesti! rekkojen ohitukset yms. 4:lla, samoin kun iso kärry perässä.
-> siis lähes ainut tapa millä voit "ajaa" päälaatikon paskaksi, kun kaikki muu on kunnossa, on se, että vedätät 5. vaihteella pienillä kierroksilla, kautta vedätät sikana viritetyllä 5:lla.
-> jos ajelet vaikka kuinka isolla yhdistelmällä, ja vaihteella 4:, niin et saa päälaatikko rikki, vaikka sulla olisi 600 Nm jatkuvasti, siis jos päälaatikko ei pala kytkimen/jakolaatikon kuumuudessa, jakolaatikko lämpiää herkästi yli 100 asteen, jos hinataan kuorma-autoa

Kerroit että päälaatikon laakeri hirttää kiinni? jos 1/2 suojattu laakeri, niin voisko olla väärin päin? siis suoja estää öljyn pääsyn laakeriin?
katsoppa tuosta linkistä, ja kerro mikä laakeri siellä antaa periksi? 104? 105?
http://www.tamgears.com, Toyota LandCruiser HJ61 / HJ60
Ja tuon jakiksen muokkaamisesta, minäkin olen teettänyt sinne paremmin sopia välityksiä jo 90 luvulla, mutta laakerointiin ei ole tarvinnut tehdä suurempia muutoksia, pelkästään yhdestä laakerista piti pikkasen hio pois