Auto on ollu mulla yli kymmenen vuotta ja kaikenlaisia turauksia siihen on tullu tehtyä.
Nyt tarvittiin kompura vuosia palvelleen TML kompuran tilalle. Päädyin pienen budjetin
ratkaisuun.
Ilmastoinnin kompura ja hihnapyörä kampiakselin päähän paikallisilta autokorjaamoilta hylättyjä
oikein hyviä M-autokäyttöön 0 euroa moniurahihna 15e, rele ja katkaisija 5e, jotain nippeleitä
ja letkuja työmaalta (ymmärtävät harrastusta jossain määrin) 0e
Kompuran tellinki valmiina ja hihnapyörä kampiakselinpäässä. Hihnapyörän keskitin sorvissa.
Kansi lähtee kompurasta irti ja kuvassa näkyy myös kaksoisnippa ja 90letkukaraviritys mut ei sopinu kompura paikoilleen eikä konepelti kiinni.
Saadaan venttiilit näkyville
Oikean puoleisessa kokkareessa on keskellä M5 kuusiokolo jonka siihen kierteytin kun ensi olin rälläköiny siittä keskeltä sen messinki jutun auki. Estää öljyn virtaamisen "kampikammion puolelta tohon ventiileille
Kuvassa näkyy keskellä M5 pultti ja mutteri jota hiottu samoin kun vasemalla olevaa lattaa on kolottu jotta mahtuu pyörimään. Pultillla ja mutterilla on kompuran kulma lukittu täysille. Isku 34mm halkaisija muistaakseni 29mm 7kpl sylintereitä. Nämä irtos nätisti kun avasi hihnapyöränpuoleiset pultit.
Päällä oli joku tulppa johon isompi reikä ja 1/4 kierre banjoa varten, pohjaan sama homma ja
öljysilmä oli valmis. Banjoon hitsasin T-kappaleen jotta saan huohotuksen kampikammioon
niin ei paineistu ja toivon mukaan öljyn siirtyminen mäntien päälle vähenee.
Paikallaan
Säiliönä Toimii TML kompura. Siitä ei ole vielä tullut savu kokonaan ulos joten toimii varajärjestelmänä. Painekykin pitää vielä viritellä. Tuotto yllätti positiivisesti.
Jää nähtäväksi kuinka kaun kestää