Protossa on 5 vaihteinen loota, ja niitä on kahdella tai kolmella eri kaaviolla. Itsellä (A-45 1973 Leyland) on isot vaihteet edessä, niinkuin joissain rellun jakeluautoissa. Uudemmissa valmet-koneisissa on isot pykälät takana.
Proton laatikko ZF S5-35 on vain 60 cm pitkä, sen tilalle ei oikein muu loota sovi. Mallimerkinnän 5 = vaihdemäärä, S = synkronoitu loota, 35 = max kgm vääntömomentti mikä johdetaan lootaa. (se on tosin riippuvainen vaihteiston välityssuhteista)
Ja niinkuin tuolla jo todettiin, niin jakolaatikosta löytyy pieni puoli. Eli käytettävänä on nopea takaveto, nopea neliveto, ja hidas neliveto.
Masissa on 6 vaihteinen loora.
Automaatti vaihteisia protoja on tehty 4 kpl, niissä on moottorina GM 6.2 V8. Ja kyllä, ei kestä TH-laatikko niissä...