Oottekos kiinnittäny huomiota, että esim. tollanen vanhemman mallin Hakkapeliitta LT 235/85/16 rengas mikä mul on nyt alla
http://www.nokianrenkaat.fi/tuoteryhma?group=2.01
...pitää maastoajoon viittavissa olosuhteissa huomattavasti ainakin kulunutta paku kesärengasta paremmin. Vaikutus kun tänä talvena vaihdoin renkaat oli mutaisella ja heinäisellä alustalla lähes samaa luokkaa kuin on eroa takaveto päällä ajaen ja neliveto päällä.
Mulla on siis sellainen logiikka, että näistä saa ajoissa uusia ostamalla kesäksi, kevääksi ja syksyksi "all terraineja" ottamalla nastat pois ja ostamassa uudet nastalliset talveksi.
Näin perstuntumalla vaikuttas, että 235/85/16 on talvikäytössä aika sopiva johonkin n. 3000 kilon painoluokkaan asti. N. 2000 kilon auto tuntuu vähän kevyeltä näille.
Voisi veikata, että 285/75/16 vaatis talvella jonkun selkeesti yli 3000 kilon auton.
Tossa eilen kuskasin koululaisia tilataksilla loskakelissä ja oli autoja ojassa lähietäisyydellä. Oman kokemuksen perusteella nykyautojen renkaat on tarpeettoman matalia ja leveitä maaseudun teitä ajatellen. Pystys korkeammilla renkailla ajelemaan paremmin kuoppasia ja loskasia hiekkateitä.
Kaverilla oli suburbanissa 295/75/16 all terrainit eikä ne kesäkelillä ollut hassumman tuntuiset. Veikkaisin, että esim. eille ajamilla teillä matka olisi joutunut kuitenkin paremmin 235/85/16 renkaalla vaikka ne olis subbaris kiinne.
255/85/16 olis siinä mielessä hyvä vaihtoehto, että se sopis maastoajokäyttöön ja toimis ehkä talvikelissä kohtuullisen painoisessa autossa. Valitettavaa, että tota kokoahan ei taida olla oikeina talvirenkaina.
"Ohjaustuntuma ehkä hivenen tahmea, ja tuntuu ettei rullaa kovinkaan kevyesti."
- Itte laitoin kokeeksi Hiluxiin eli johku täl hetkel 2000 kilon autoon 235/85/16 120 kantavuusindeksin nakein painetta eteen joku 3 ilmakehää ja taakke 3,2. Nyt rullaa kevyesti, mukavuus ei aivan huippuluokkaa ja maastoaolosuhteita varten jäi paineenlaskuvaraa. Maantieominaisuudet on kohtuullisen hyvät. Tuntuu toi kantavuusindeksi 120 vaikuttavan osaltaan ettei rengas ole kaikista kevyimmin pyörivää mallia varsinkaan kylmällä ilmalla. Riittävällä paineella voi vaikuttaa asiaan.