Joo ei tuu noi väännöt Nissan Petrolin moottorista, eikä kyllä toijotankaan
Mä menin illalla kymmenen aikaan tutkimaan mistä johtuu yhtäkkiä alkanut woblaus-ilmiö Tapsan Suburbanissa. Aikamme siinä tutkittiin Tapsan kanssa ja syyksi paljastui (oletettavasti) löystynyt sektorin varren nivelen mutteri. Ei hätää, mä rupesin tiukkaamaan sitä ja kävin samalla kaikki muutkin nivelet läpi. Kaikki rojut ohjaukseen apusimpukkaa myöten on vaihdettu pari kk sitten, simpukka on enää vanha. Tapsa rupes laittamaan etukardaania paikalleen kun se oli ollut liukuosan vaihdossa sorvarilla koko kesän niin saa eteenkin tarvittaessa jotain vetoja.
No kardaanin pultit oli tottakai kadoksissa, sitä jouduttiin hieman soveltamaan kun ei sopivia UNC-pultteja löytynyt. Kaikki ok, kamat kasaan ja kotio, kello rupes olemaan yksi yöllä. Mä ajoin auton ulos tallista, olin kuulevani jotain narsketta mutta ainahan sitä kuuluu tollasissa puol miljoonaa rullatussa Letukassa pitääkin kuulua. Tyhjäkäynnillä hiippailin kohti hiekkarinnettä kokeilemaan että etuperä varmasti kytkeytyy kun kepistä vetää. No kytkeytyhän se, eturengas sutas kierroksen verran koneen kiertäessä n. 1300 kierrosta ja poksaus kuulu. Vetarista kruunu halki ja kuulat pitkin mäkeä. 6.5td kylvää tuhoa. Se siitä sitten. Tapsa hyppi tasajalkaa ja esitteli selvää verbaalista lahjakkuutta luettelemalla n.500 kirosanaa 30sekunnissa.
No mitäpä tässä ihmettelemään, nelivetohan on vaan lisävaruste. Takas talliin ja vetarin irroitusoperaatio oli tosiasia. 30 min ja ajokunto oli palautettu, senverta helppo ottaa se pois. Näin jälkikäteen ajatellen olis ehkä tajuta että jotain alkavaa vikaa on olemassa kun etupää oli ilmassa nivelien tiukkauksen ajan, huomasin että hieman tahmaa kun rengasta pyörittelee, aattelin että johtuu siitä kun ulosjousto on maksimaalinen ja renkaat linkussa. Tapsakin rupes muistelemaan että onhan sieltä jotain napsetta kuulunu jo pidempään kun jyrkästi kääntyilee, eli tunnit tuli vaan täyteen. Parempi että meni yöllä kuin tänään 3000kg painava traileri perässä 80 vauhdissa... Ja onhan tossa toi mun Subbari, menköön sillä sitten tarvittaessa. Mä pärjään kyllä tän viikon vajaavetosellakin.
Ennen näitä tapahtumia tottakai kävi vielä sellainen episodi että Tapsa oli saanut Patrollin trailerille ja rupes peruuttamaan sitä sohjoisella pihalla yöksi talliin. No sehän pistää hanttiin aikalailla kun joutuu vielä melkosen jyrkästi kääntämäänkin... Vetopää ei tietenkään ollut sitten kunnolla lukittunut (jäätynyt) ja lopun voi arvata. Siinä rytäkässä meni Suburbanista takasumari ja kärryn valojen pistoke.
Nää vikan illan syndroomat on kyllä aina melkosen tapahtumarikkaita, pitäis vissiin siirtää lähtöä viime tipassa päivällä aikaisemmaksi jos pystyis sillä konstilla väistelemään kohtaloansa... Jotenkin niin tuttu tilanne, jokakerta sama homma.