Dieselin virittäminen hyvin pitkälle samaa kuin bensan!
Siis Ilmaa pitää saada kulkemaan enemmän, jotta lisä diesel saadaan poltettua.
Ja jos pakopuoli on ahdas, niin kone ei ota yhtä paljon ilmaa kuin avaralla putkella, ja kun se pakokaasu täytyy painaa männällä sinne pakoputkeen, niin jos vastapainetta enemmän, niin vaatii enemmän tehoa, siis kampiakselitehoa, ja vaikka dieselissä puristussuhde noin 20, niin siitä huolimatta palotilaan jää enemmän pakokaasuja siis ei sovi niin paljon uutta ilmaa....
Ja tuossa 2h moottorissa tuo kaasuläpän seutu varmaan ahtain paikka?
Onnistusko rakentaa imusarja kahdesta imusarjasta, missä olisi 2 kaasuläppää? sais samalla 2 ilmansuodatintakin.... pumpun ohjauksen vois varmaan ottaa vain toiselta läpältä.
Ja saako tuo kone riittävästi sapuskaa koko kierrosalueella? ja sitten vielä se, että syötön alkamisaika aikaistuu, kun elementtejä käännetään isommalle. (muistinko oikein?) ja jos ruiskutus ennakko liian aikaisella, niin hajottaa koneen.
Ja kaikki kannen avarrukset/muotoilut yms virtautta parantavat konstit nostaa tehoa niin vaparissa kuin ahdetussakin! ja sama onko bensa vai diesel!
Noissa vanhoissa turbodieseleissä joskus noihin virtauksiin ei ole kiinnitetty juurikaan huomiota, sillä turbolla saadaan kompensoitua!
2- tahtiset ovat vähän eriasia.
Ja kaikki tuo yleisellä tasolla, kun homma viedään pitkälle, niin imu- ja pakosarja ovat muuttuvapitusia, molempien venttiilien nostoa säädetään erikseen......
Ja samalla vääntömomentilla saa enemmän tehoa, kun kierroksia on enemmän....
Esim. vielä hdj-80 koneessa imukanavat ja venttiilin ohjurin ympäristö näyttää aika tukkoselta, pinnan laatu valussa parempi kuin esim hj-61:ssä
Molemmissa imausarjan-kannen pakosarjan kohdistuksissa toivomisenvaraa, erityisesti hj-61.
-> entä jos sittenkin nostat tuo alkuperäinen kone pois, ja pistä hj-61:n 12ht tilalle, ei tarvitse tehdä yhtään peruuttamatonta muutosta, siis jos haluat museoida joskus.
p.s olisi mukava nähdä nuo dynolaput, ja miten on korjattu vetopyöräteho?
Pikkasen ihmetyttää tuo tehon nousu neljänneksellä, mutta vääntömomentti sama.
Paljonko oli vetopyöräteho?
|