Nonniin, nyt kun alkaa talvi kohdakkoin kolkutella kynnyksellä niin tarttee tehdä nelivedolle (sen toimimattomuudelle) jotain.
Kun kerran tullut todettua kolmen etuvetarin verran, että alkuperäisen malliset CV- nivelet ei tuon auton painoa ja koneen vääntöä kestä pätkääkään niin menee vetarityyppi vaihtoon. Harkitsin vähintään puoliksi tosissaan RCV:n D30:n CV- tyyppisiä vetareita, mutta hinta vain on niin järjetön että en todellakaan ala maksaa Dana30:n muutoksista enää tuotakin summaa lisää.
Eli tilaukseen lähti AlloyUSA:n 27- spline cromo- vetarit isoilla ristikoilla. Vatkannee vähän enemmän renkaat käännettynä veto päällä, mutta keston pitäisi olla ~70-80% parempi kuin mitä alkuperäisillä vakionopeusnivelillä. Selviää sitten kun pääsee ajamaan
Jakolaatikko kaipaisi vähän huolenpitoa, nyt kun on ilman etukardaania ajanut niin se on hiljainen, mutta jatkuvalla nelivedolla ajaessa pitää melkoista kahinaa. Joku laakeri siellä on loppu, viskokin kaipaisi uusintaa ja ehkä myös ketju on venynyt. Harkinnan alla on kuluneiden laakereiden vaihto + uusi visko + uusi ketju, mutta samaan hintaan saisi jo helposti ehjän 242- jakoaskin kohtuuvähillä kilsoilla. 249:n viskoneliveto on katukäytössä helvetin hyvä ja toisaalta 242:n jatkuva neliveto on anaalisen huono viskoon verrattuna. Toisaalta 242:ssa on takaveto ja myös nopea kiinteä nelikko.. Mietintää, mietintää..
edit: Niin joo, ja vaihdelaatikossa on edelleen vain 2-3-OD- vaihteet ja pakki. Hyvin on tuollakin pärjännyt; laatikossa ei ollut metallilastua ja öljytkin näyttää/ haisee normaalilta, joten ei ole mikään iso vika. Pitää korjata kun jaksaa