Viestiketju: Toyota purkaa akkua?
Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 21.10.2012, 21:49
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

akkujen kestoikä on 99% 0-15 vuotta, aika yleinen on 5-7 vuotta.

Mutta tarkista ensimmäiseksi latausjännite, siis kun akku on täynnä, siis 60Ah akku vois olettaa olevan täynnä noin 60 Amppeerin laturilla olevassa autossa
parin, kolmen tunnin ajon jälkeen, mikäli ei ole ylimääräistä kulutusta.
Noin siis 70-90 lukulaisissa, missä ulkoisella tuulettajalla oleva laturi (siis laturin tuulettajan siivet kiinni hihnapyörässä.
Ja jos auto käy tyhjäkäyntiä, ja pari paria työvaloja katolla, ja ajovalot yms normaali kulutus, niin akku ei lataudu täyteen koskaan!

Mutta kun ajolenkin jälkeen auto tyhjäkäynnillä ajovalot päällä, ja jännite akun navoissa vähintään 13,7 volttia, niin akussa pitäisi olla potkua käynnistykseen viikonkin kuluttua.
Kierroksia lisäten jännite pitäisi nousta noin 13.8 - 14.4 volttiin.

Ja kun jätät auton parkkiin, niin irroita akun miinuskenkä, ja silloin auto pitäisi käynnistyä miinuskenkä kiinnitettynä vielä vuoden kuluttua (No, nyky 95e10 bensalla ei ehkä onnistu , mutta sahaa kyllä)

Jos edellisen testin perusteella akku on kunnossa, niin sitten aletaan metsästämään tuota sähkörosvoa:

Ensimmäiseksi sammutetaan sisävälo/valot.
2. Sitten irroitetaan akun miinuskenkä, ja kytketään laadukas virtamittari akun miinusnavan ja -kengän väliin; josta nähdään paljonko virtaa poistuu akusta. (jos ei ole "riittävän laadukasta" yleismittaria, niin korvataan tuo halpismittari noin 1 watin mittarivalohehkulla )

Ja sitten, kun näyttää että virtaa "poistuu" akusta yli 10 milli amppeeria (0,01 Amppeeria), tai tuo mittarivalohehku punottaa vähintään ruusunpunaisena

Ja sitten irroitetaan mittari akun navasta, ja irroitetaan laturin päävirtakaapeli, ja mittari kiinni akun napaan.... jos purkausvirta ei pienene kuin aavistuksen, niin se on OK, kaapeli kiinni, ja startille sama.

ja sitten kun virtarosvo ei ole laturi, eikä startti, niin sulakerasiasta käytetään sulake kerrallaan irti, ja tarkistetaan meneekö virta sinne...

Mutta itse ensiksi tarkastaisin seuraavat: a) eihän hanskakotelon valo pala kokoajan, b) onko joku käsistään kätevä kytkenyt apupitkien tms releen 85 tai 86 navan jatkuvaan 12v sähköön c) läheekö akun + navasta tai laturin päävirtaliittimestä ylimääräisiä johtoja

Siis jonnekkinhan tuo sähköteho pitää mennä, ei se mitätöidy/häviä!
Vastaa lainaten