Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari
noi valurunkoset vehkeen on senverran veteliä että jos ei niitä vaaita kunnolla niin kelkka kallistelee mennessään, ei vaikuta kotisorvarin mittatarkkuuksissa vielä juurikaan mutta kuluttaa kelkan kiiloja ja aiheuttaa paljo helpommin värinää pienillä lastuamisvoimilla.
kehysvaaka tai tarkkuuspassi, ensin kattoo että on maailmaan nähden suorassa, sen jälkeen johteiden suoruus ja sit vielä säätelee sen kelkan niin on paljo ongelmattomampaa jos tarvii sorvata muutakin kun puukiiloja.
|
Ja sitten se ERO: Metallin työstössä käytetään Jäähdytys/Työstö/Voitelu nesteenä "öljyjä"; siis johteet yms kokoajan "öljy-" voideltuja.
-Puu puolen vehkeissä "voitelu-" tulee käsittääkseni ns. silikoni- pohjaisista (olisko Pii levän jäkeläiset parempi/oikea?),
Mutta noissa puupuolen voiteluaineissa on se ominaisuus, että ne ei sitoudu/turvota puuta. Jos "Metalli Sorvilla-" sorvaa anopille kupin, niin leikkuunesteet pitää vaihtaa asap: sillä a) puupöly turpuu öljyssä, ja jumii johteet, b) kun sorvataan metallia, ja lämmöt mormaalia kovapalaterälle, niin saadaan pahimmillaan leikkausneste/bakteeri emulsio , mikä saa pikkusesta ihorikosta Suuria ongelmia! siis vuosia metallia työstettättäessä jäähdytydys nesteenä käytetty neste(oma mikrobikanta) saa uusia ominaisuuksia, kun eloperäistä puupölyä.....
Siis minä olisin pikkaisen varovainen Sota-aikaisista voiteluista, ja varsinkin jos "jauhettu" puuta....
Yhteen metalli vannesahaan tuli tehtyä aika kattava pesu, kun asiaa mietittiin .....