Siis tuo optima eroaa aika lailla "normaalista" lyijyakusta (ja kalsium-)
tuossa linkissä viimmeisen sivun alareunassa aika rajua latausta luvataan:
http://www.flinkenberg.fi/batteries/.../8s_optima.pdf
Mutta tuo elvyttäminen (näin minä elvytän/hoidan perinteisiä lyijyakkuja):
Varmaankin olisi paras "piikittää"; siis varataan vaikkapa 4700 uF kondensaattori vaikkapa 36 v:iin ja "isketään" tuonne kuolleeseen akkuun.
siis kondensaattori latataan 36v ja puretaan akkuun.
seuraavaksi paras on mielestäni tuo c-tek (vaikka on ruottalaisten tekemä)
tuolla elvytystoiminnolla.
MUISTAAKSENI tuo lataussyklin alkupäässä oleva elvytys normalisoi levyt, ja jos vanha akku niin vaikkapa kellokytkimellä 15min latausta, ja 15min taukoa, niin saisi toistettua tuon elvytyksen useamman kerran.
Ja kun normilatauksella (yllä olevan linkin mukaan korkeammalla jännitteellä) täynnä, niin sitten huoneenlämpöiseen akkuun tuolla recond toiminnolla viimmeiset kennojen tasapainoitukset; tuo virta taitaa olla noin amppeeri, ja se nimenomaan "ylilataa" akkua.
Ja tämä siksi, että kun kennot on kytketty sarjaan, ja kahta samanlaista/samoissa olosuhteissa olevaa kennoa ei ole, niin toiminto lataa ne huonoimmat kennot tayteen, (ja samalla "kuluttavat" parhaimpia kennoja, jolloin päästään siihen tilanteeseen että kaikki kennot suurin piirtein samanlaisia -> lataantuu ja purkaantuu samoin -> toimii niin kuin kuuluu)
Ja sitten tuo C-tek ja akun "paistuminen": ainut tapa paistaa akku 7000 c-tek:llä on juurikin tuo recond-toiminto, "kaikki" perinteiset akkulaturit kiehuttaa akkua erittäin paljon enemmän, jos kytkettynä esim 6kk 60 Ah akkuun.
Maksamaton mainos topiikin ulkopuolelta?
Kun itse ostin tuon 7000 ctek:n niin tympäsi tosi paljon; kaiken maailman peltiheikkien kanssa tullut tapeltua vuosikaudet, ja tuo ctek maksoi vaan vajaan satasen, esim 12 A einhell elekro? latasia venesatamassa vajaan Amppeerin, ja ctec 7000 7.02 A; verkkojännite 180v, akkujännite n.13,8v
Mitattuna fluke 79:llä