Näytä yksittäinen viesti
  #4  
Vanha 23.06.2004, 19:54
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Ihan hyvä idea. Etenkin kun nykyasetuksen mukaan renkaan koon kasvattaminen on merkitty millimetreinä, eikä suhteessa alkuperäiseen kokoon, ts. vaikkapa prosentteina.

Onhan itsestäänselvää että vaikka jonkun Minin donitsinkokoiseen pyörään 51 mm lisää halkaisijaa on auton ripustuksille ja jarruille suhteessa paljon pahempi pala kuin maastureille, joiden renkaat on ensinnäkin alunperinkin paljon isompia, ja joiden alustarakenteessa on jo valmiiksi ylimitoitusta maastoajo-ominaisuuksien takia, jopa niinkin paljon ettei vaikkapa 100 mm isommista pyöristä lienisi syntyvän minkäänlaista riskiä muulle tieliikenteelle.

Tätä näkökulmaa edistämään voisi vaikka lisätä N1G ja M1G-luokkien suuremman rengaskoon muutoskatsastamisen edellytykseksi läpäistyn jarrutestin (ellei sellainen ole jo käytössä, enpä ole vielä erilaisia renkaita leimaillut).

Olisiko vaikka se 100 milliä (tai 102 jos tuumia myötäillään) sopivan nöyrä ehdotus N1G ja M1G-luokkien rengaskoon kasvattamiseksi? Mielipiteitä? Vai kannattaisiko suoraan painostaa siirtymään prosentteihin yli alkuperäishalkaisijan?

Mikä on muuten pienin autonrengas josta tiedätte? Morris Mini? Jotkut vanhat Citroenitkin ovat sattuneet silmään oikeasti kottikärryn kumin kokoisilla renkaillaan.

Vastaa lainaten