Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 28.09.2012, 15:25
mikkocap mikkocap ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Kuopio, Suomi
Viestit: 333
Perusasetus

Selkeä vastaus


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis bensakoneissa polttoaine poltetaan sytytystulpan kipinällä, ja jos kuormitettaessa mainaa syttyä ilman kipinää, niin silloin pitää tehdä jotain....
Siis jos moottoriohjaus tms. ei estä tuota nakutusta, niin menee pitemmän päälle remonttihommiksi

Dieselissä taas käyminen perustuu siihen, että kun palotilassa "ainakin riittävästi" painetta, ja paineen nousu nostaa lämpötilaa; mitä myös pitää olla riittävästi, (startatessa varmistetaan yleensä hehkutulpilla) ja sitten suihkutetaan dieseliä suurella paineella sumuna, kun mäntä alkaa olla yläkuolokohdassa, ja tuo diesel sumu itsesyttyy äärimmäisen nopeasti, ja kun sumun syttyminen lisää painetta, ja myös tuo lämpöä, niin tuo syöttöpumpun annos on poltettu äkkiä.

Noissa esikammio dieseleissä, mikä nähtävästi topiikin aloittajalla on, niin tuo hehkutulppa on käytännössä pakko olla,
Mutta silloin palotila on esikammiossa, ja kantta oikaistaessa materiaali lähtee esikammion aukkoa, ja venttiilejä lukuun ottamatta koko pinnalta.
Tuo venttiilien "seetin perusteellinen" kunnostus on nimenomaan se oikea tapa, jos kantta pitää oikaista "enemmälti".

Ja jos kantta lasketaan "muutama milli" niin nokka-akseli jää OHC koneessa jälkeen, ja dynolla sen huomaa....

Kaikkein tärkeintä on: että kannen pultit ei pohjaa; ja kaikki muukin sopii olemaan, siis esim termarin kotelo ei ala kamittamaan tms.

Mutta jos kansi on noinkin saanut siipeensä; niin onko lohkon pää suora?
Ja jos lohkon päästä joudut ottamaan edes kymmenenosa mm: niin sitten pitää tutkia tilannetta "purkalla"; ja siis tarvittaessa ostaa paksumpi kannentiiviste tai sorvata männistä lakea pois.....

Noissa suorasuihku koneissa, kuten esim. HDJ-80 , HJ-61 ja Vag- ryhmän tdi:t tilanne vaihtelee enemmän. esim. nuo toyotat (HDJ-80 , HJ-61) lähtee käymään nollakelillä ilman hehkuja...)

Ja nuo puristussuhteet vaihtelee tänäpäivänä paljon, oliko mazda, jonka sekä dieselissä että bensassa sama puristussuhde? oliskohan luokkaa 15?

Ja noissa toyotissä reilut tuplat? esim tuossa vm 1988 hj-61:sessä ei ole hehkutulppia, vaan "Grilli" imusarjassa, millä lämmitetään kanteen menevää ilmaa... ja hyvin toimi niin pitkään kuin se minulla oli; olikohan mittarissa reilut puoli milliä, ja 2 vrk seisonnalla neilusta -30 asteessa lähti tulille parin kolmen sekunnin startilla! (oli letkulämppäristä töpseli irti ja äänti niin surkeasti, että!)
Joo tämä vastaus selvittikin monta asiaa. Tiedot puristuksista sun muista hieman puutteellisia joten vähän piti juuri siksi kysymäni, koska luulin että dieselinkohdalla pitää myös ottaa jotain lämpöhommia sun muita huomioon... nakutus ei käynyt kyllä tässä tapauksessa mielessäkään kun joku rupes siitäkin selvittämään. Lähinnä vaan halusin tietää oikaisun/laskemisen mahdollisia haittoja... Pitänee ottaa pikku siivua kerrallaan poikkeen

Mutta, tiedän että diesel eri kuin bensa, ja tiedän kyllä sytytystulpan merkityksen ja sen että dieselissä ei semmosia ole. en sinällään verrannut volvon vinokonetta että otinpa siitä sen verran että kai sitä tästäkin otetaan kolme samantien...
Vastaa lainaten