Viestiketju: Xenonin syttyminen
Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 24.09.2012, 05:14
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 926
Perusasetus

Niissä ballasteissa on eroja. Ensinnäkin niitä on ohjaustekniikaltaan analogisia ja digitaalisia.
Sitten se miten startataan. Toiset tuuppaa alussa rajusti virtaa/jännitettä polttimolle, jotta se syttyisi nopeasti. Jotkut ajaa reilusti yli nimellisarvojen ja palaavat sitten normitasolle. Tämä ehkä rassaa polttimoa enemmän kuin se, että sytytetään rauhallisesti eikä ylitetä nimellisarvoja.
Digitaaliset lienee yleisesti ottaen parhaimpia, polttimolle ajettava virta ei aiheuta virtapiikkejä auton järjestelmiin eikä ylirasitusta polttimolle.

Ja jotta asia menisi vielä enemmän sekavaksi, on olemassa tasavirtaa- ja vaihtovirtaa polttimolle syöttäviä malleja. Tasavirtamallit on vanhanaikaisia, vaihtovirtamallit nykypäivää. Polttimot toimivat paremmin vaihtovirtaballasteilla, elektrodit kuluvat tasaisesti, tasavirralla toinen elektrodi kuluu nopeammin polttimossa.

Ballasteissa voi olle eroja myös sen suhteen, kuinka kirkkaana polttimo palaa. Eli jotkut tuuppaa heikommin virtaa polttimolle kuin toiset polton aikana. Ja lämmetessään ne rajoittaa tehoja jotta ei tulisi ylilämpenemistä. Sekin riippuu taas millainen ballasti on tekniikaltaan, paljonko lämpeneminen vaikuttaa tehoon.

Ja ballastista riippuen sitä vinkunaa tulee enemmän tai vähemmän, mutta sillä ei liene muuten väliä.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________
Vastaa lainaten