Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ava
Haminan mies on Suomessa ensimmäinen joka on rakentanut HDJ:80sen laatuosista. Silloin kun sinä haaveilit 80:sestä niin minulla oli kilometrejä enemmän takana kyseisellä autolla kuin sinulla on ikää. Nyt mennään jo toisella. Huvittuneena lueskelen näitä poikien kaikkitietätäviä juttuja 80:sen vaivoista ja sen kestävyydestä. Tiedoksi vaan että hodarin takatukivarret on a  :hon saman vahvuiset. Olette te POJAT aika tekijöitä omasta mielestä. OPETELKAA ajamaan !!!
|
No oho, ootsie vittu kova MIES, me POJAT ollaan vielä niin märkäkorvia ettei tiedetä mistään mitään ja osata mitään.
Ihan oikeasti, voitko todellakin olla noin urpo? Kolmen tonnin auto, pitkähköt tukivarret, komen millin seinämä jotain enemmän tai vähemmän hyvälaatuista terästä.. Se ei kovin kummoista tälliä tartte putken keskelle niin on solmussa alta aikayksikön. Jos metsässä ajaa, niin tuollaisen putken rikkominen ei ole mitään ajotaidon puutetta painavalla autolla, vaan ihan oikeaa osien heikkoutta. Tietysti joku "sunnuntaioffi metsäkonereitillä" ei sitä vielä riko, mutta luiskahdus liukkaan kiven päältä alas ja alatukivarsi toiseen kiveen sopivasti niin hyvin on jo solmussa..
Jos jaksaisin ja kiinnostaisi, niin voisin tuolta sulle vaikka laskea nelilinkkien mitoitusohjelmalla valistuneen arvion että mikä se varmuuskerroin tuollaisessa tukivarressa on, ja minkämoisen voiman se vääntyminen lopulta vaatii. Ittelle mitoitin ristikkäisiä nelilinkkejä taakse n.1100mm:n mittaisilla alavarsilla (1000mm efektiivinen mitta) autoon jonka tavoiteltu kokonaismassa tulee olemaan n.2000kg. 51mm:n ulkohalkaisijalla/ 6,35mm:n seinämällä S355- laatuisesta saumattomasta putkesta tehtynä putken keskelle osuvan iskun varmuuskerroin on kahden pintaan (koko auton massa huomioiden). Eli ei mikään kovin kummoinen lopulta näissä hommissa..