Moro!
Muuan vuosi on tullu autossa läppäriä käytettyä, pääasiassa henkilöautossa mutta myös muutamassa maasturissa
Mun setuppi on seuraavanlainen:
Fujitsu Liteline jonka akku on muuten 12 volttinen (nyttemmin hajonnu)
Garmin GPSIII+
Mobile power 150w (peak 300w) invertteri
Arin kaapelitehtaan yhdistelmä johto
Touratechin aktiiviantenni.
Torpströmin kehoitus oli jättää "puu-akku" viritykset sikseen vaikka läppärin akku onki 12V. Arin yhdistelmä kaapeli
http://www.kolumbus.fi/ari.torpstrom/g10020.htm antaa virtaa gepsille ja yhdistää gepsin läppärin sarjaporttiin. Läppäri tosiaan saa virtansa omalla verkkolaitteella invertteristä 12v->220.
Invertteristä kannattaa huomioida että se on joko tarpeeksi tehokas tai soveltuu TV'n starttaukseen. TV startti ominaisuus on vain kansankielellä ilmaistuna että invertteri selviää isoista kulutus piikeistä -> TV tarvii sellaisen käynnistyäkseen. Invertteri on hyvä olla varustettu jännite vahdilla, Mobile Power on nimestä huolimatta aika laadukas kaikinpuolin ja siinä on hälytys summeri kun jännite laskee, olikohan 10,6 volttiin ja katkaisee syötön kun jännite on reilu 9 volttia. Suurimpia virtoja tarvit kun käynnistät läppärin akku tyhjänä.
Invertterin sähköttäminen vaatii joskus, autosta riipuen pikkasen virittelyä. Tupakinsytkä johdot on joissain autoissa niin ohkaset ja sulakkeissa on niin vähän pinta-alaa että invertteri voi jossain tilanteissa alkaa riettuileen. Esim SJ410'ssä kenkkuili jos auto tyhjä käynnillä ja ja painat jarrua. Pajero m:-87 kenkkuili jos tyhjäkäynnillä, vilkkupäällä ja painat jarrua. Nuista päsee eroon riittävän korkealla latausjännitteellä (nyky autot) tai korvaamalla tupakinsytkä johdot kunnollisilla ja sulakkeet bilteman hifi-stereo malleilla. Noihin toimenpiteisiin tarvii alkaa vain jos ongelmia esiintyy. VW Golf IV kokemuksia kahdesta autosyta ilman mitään ongelmia. Auto on seissyt lukemattomia kertoja vermeet tulilla useita tunteja eikä edes matalan jännitteen summeri aina vingu startatessa. Läppärin akun kunto on suuressa roolissa virrankulutuksen määrää arvioitaessa -> latauksen tarve päivä mittaan.
Invertterille löytyy sitten paljon muutakin kivaa käyttöä kuten loisteputki roikat, porakoneet (Dremeli pikku invertterillä) kännykälaturit etc. .etc. Invertteri voi huonosti asennettuna/huonolaatuinen vekotin aiheuttaa huomattavia häiriöitä radioihin kuten LA, PMR, VHF etc. ja jopa haitata mormaalin autoradion vastaanottoa (itellä on nuita ongelmia) mutta kunnollisella maadoituksella ongelmat saa minimoitua. [huhu] invertteriksi riittää jo 50w laadukas kanttiaalto vempainkin (ei tarvi siniaaltoa) [/huhu] mutta kuitenki varmin on valita 150w piikiteholtaan 300 wattinen tai jos hakee Honkkarista niin suoraa 300 wattinen vekotin. Elektroniikka liikeistä saa lähes poikkeuksetta nuita ostaa.
Simppelein muttei niin monikäyttöinen konsti on hommata merkkikohtainen autolaturi läppäriin joka muuttaa 12v esim 18v mikä on aika yleinen käyttöjännite läppäreissä. Joka vekotimelle saa kyllä nykyisin oman vasitun autolaturin.
Offi harrastaja ausseista joka asusteli täällä vuoden kertoili että monet käyttää läppäreitä suoraan tupakansytkärin jännitteellä. Osassa tapauksista tarvitaan omaa akkua läppärin käynnistykseen ja sitten se pelaa hienosti sillä 12 voltillakin mutta ei lataa akkua. Läppäreitä joiden omat laturit työntää 16-18 on ihan onnistuneesti käytetty 12v ja jos akkua tarvii jostain syystä ladata niin sitten jostain hommattu oikeaa 220v jännitettä. Jos itse laittaisin suoran 12v jännitteenläppäriin niin hakisin sellaiset 1mf kondensaattorin tasaamaan jännitevaihteluja. Sieltä biltemasta..
Tällä hetkellä mielestäni paras ratkaisu olis sellanen konkka syöttämään invertteriä jolla käytetään sitten läppärin omaa verkkolaitetta mutta monet karsastaa ylimääräisiä vempaimia ja valitsee tuo merkki kohtaisen autolaturin.
Läppärin näytöt ei yleisesti näy kovin hyvin auringon valossa, mulla se on aika kirkas ihan sattumalta. Joissain (ehkä kaikissa) läppäreissä voi taustavalon voimakkuuta säätää näytön poverilta, se on yleensä (kai useissa, ainakin vanhemmissa 600 penat ja alle) sijoitettu läppärin näytön kehuksen sisään, kehyksen ku aikaisee niin sieltä löytyy pieniä potikoita joista oikeaa säätämällä saa todella kirkkaan näytön, putkien iän kustannuksella teitty.
Kovalevyt on joskus kovilla, omani rikoin yhdessä nousussa sj410 suitsalla ku se lenteli pitkin autoa, yleisesti kyllä kovojen dynamiikka kestää melkeen mitä vaan mutta eihän ne heittelyä kestä. Herkimmillään ne on kun asennat läppärin nurinpäin auton kattoon ja käännät ohjelmallisesti kuvan näytöllä toisin päin.
Koe luontoisesti yks kaveri asensi käyttöjärjestelmän ja Oziexplorerin karttoineen laajennus slotissa olevaan standardi muisti korttiin, smart media, compact flash tms. ja kehui että tuli super nopea läppäri ja kestää vaikka tykillä ampua!
********************
Toyota BJ40 1975....