Jos tuo säädettävä nivel on tehtaan jäljiltä, niin säätövaran pitäisi loppua ennen kuin tuo nivel jumii/pettää, mutta ainakin yhdessä tarvikenivelessä oli kierteet niin pitkät, että pääsi kiristämään jumiin.
Ja samaisessa nivelessä tuo jousi oli niin veltto/kuoleentunut, että vispasi herkästi.
Kokeile tuolla vanhalla nivelellä, että kiristät sen "pohjaan" asti, ja sitten pyörittelet niveltä, niin kuin se pyörii kääntäessä, ja löysimmässä kohtaa kiristä vielä lisää. Voiko kiristää liian tiukalle?
Ja kolikko tai pari säätöruuvin alla ei olisi ensimmäinen kerta, aikanaan katsastusmiehet nyysäsi noita säädettäviä niveliä, ja niillä oli joku raja paljonko sai antaa periksi, ja paljonko sai kiristää ruuvia.....
(tuossa vanhassa nivelen pallo yleensä kuluu enemmän sivuilta, ja jos pääsee kiristämään liikaa, niin tuo ovaaliksi kulunut pallo ei enää sovi kääntymään 45 astetta)
Noissa säätöhommissa voi tulla isoa vahinkoa, jos ei tiedä mitä tekee. esim. venttiilit voi säätää jopa kantamaan, pumpun ennakon voi säätää liian aikaiselle, kierrosluvun rajoittimen voi säätää liian korkealle jne.
Ja noista "normaalinivelistä" ja niiden täyttymisestä hiekalla tms.
-> tuossa normaalinivelessä on myös "joustava" rakenne, ja hiekka tms.kyllä syö sen väljäksi äkkiä, mutta minä en ole törmännyt että jumisi tosi lujaan.
Mutta jos sinulla nyt uudet nivelet, niin homma on hoidossa, ja ei tullut varmaan edes kalliiksi?
Vertaappa nivelen hintaa esim. hilux LN65 simpukalta tulevan tangon pyörännavan puoleisen nivelen uusimiseen (menee tanko ja yläolkatappi uusiksi, ja ainakaan taannoin ei saanut tarvikkeena

)