Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 28.08.2012, 07:47
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.391
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti


Yksi asia mikä minua on pistänyt silmään (ei kirjaimellisesti), on nostosilmukkaruuvit maastoautojen puskureissa. Ne on kätevä ruuvata kiinni, ja niistä on helppo nykiä autoa eteen ja taaksepäin.

Mutta ne ovat vaan yllättävän heikkoja. M12 kierteellä olevan silmukan max kuorma on vain 340 / 360 kg. M16 silmukkaa saa kuormittaa 700 kg.

Näissä on laskennallinen varmuuskerroin 4 tai 5, mutta ne ovat tarkoitettu vain ruuvin suuntaiseen pystynostoon. 45 asteen kulmassa kuorma putoaa (M12) 240 kg ja (M16) 500 kg. 2 tonnia painavalla maastoautolla toista nyppiessä nuo luvut ylittyvät helposti. Ja vinssatessakin päästään suuriin lukuihin.

Niinkuin tuosta kuvasta näkee, niin kierteen ja lenkin välinen kaula on ohut. M12 lenkissä muistaakseni 9 mm. Rakennetta voi vahvistaa hitsaamalla lenkki kiinni puskuriin. Mutta jos hitsaaja ei ole tarpeeksi kokenut, niin se lenkki ei pala kunnolla (halvalla valovirta migillä..) puskuriin kiinni.

Noita lenkkejä on mennyt meillä poikki jo "oikeilla" kuormilla. Mutta koe tilanteessa ne ovat kestäneet kolmin kertaisen ylikuorma. Vähän arvaamattomia kapistuksia...
Mulla on tollaset M20 lenkit edessä ja takana. Niiden pitäis kestää 4t suoraa ja 2t sivuttaisvetoa. Laitan kuitenkin varmistusköyden (kts. edellä oleva postaus) jos sattuu että napsahtaa poikki.

Kaitsu
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten