Näytä yksittäinen viesti
  #4  
Vanha 23.08.2012, 22:45
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Sähinän aiheuttaja(t)


Kuten Porvoon Hilma jo sanoikin häiriöiden todennäköinen lähde on kipinöinti jossain eli vikaa vaan järjestelmällisesti hakemaan. Ymmärsinkö oikein, että häiriö tulee kun virta käännetään "käy" asentoon, mutta moottori ei vielä käy?

Lähtisin hakemaan syytä erottamalla järjestelmä kerrallaan pois pelistä. Sulakkeet ja liittimet on helppoja paikkoja erotukselle. Kun häiriön aiheuttaja löytyy on vika todennäköisesti helppo korjata. Voi olla paskaksi palanut liitin jossain tai vaikka virtalukko itsessään. Itse epäilisin ensimmäisenä laturin magnetointi piiriä jos laturi on sellainen missä magnetointi virta tulee akusta. Koita irroittaa laturille menevät "ohuet johdot". Lämppärin puhaltimen moottori (jos pyörii) voi olla myös mahdollinen aiheuttaja. Joissain mittaristoissa on bimetalli regulaattoreita(kipinöiviä kärkiä) mistä häiriö voi tulla.

Oliko vehje ruiskulla vai ilman. Ruisku järjestelmässä voi olla useitakin häiriön aiheuttavia vikoja. Jos on niin sulake irti ja kokeilu.

Tuli vielä mieleen
Sähinä ja rätinä voi olla merkki piilevästä viasta eli aiheuttaja kannattaa etsiä myös siksi. Tässä lyhyt tarina pari vuotta sitten tehdystä Vitaran ECUn korjauksesta. Näissä tietyn vuosimallin boxeissa elektrolyyttikonkat kusevat elektrolyytti nesteen pitkin piirilevyä ja sähkö hoitaa sitten loput(syövyttää levyn).
http://www.kolumbus.fi/juha.niinikos...ecu_repair.htm

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 23.08.2012 22:56 Perustelu: tuli vielä mieleen
Vastaa lainaten