"Erästä" Cadillac 4X4 Limousinea siirreltyäni voin kertoa että ei sitä siinä pelissä ajaessa välttämättä huomaa, mutta kun kattelee kun sillä ajetaan mutkaa niin näyttää ihan siltä kuin aurausta olis ihan vitusti. Jompikumpi etupyörä vetää ikäänkuin "sladissa".
Ackermannin idea käsittääkseni, korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä, on että sisämutkan pyörä kääntyy ulompaa enemmän jottei tuota aurausta esiinny mutkassa. Ainakaan niin paljoa. Jos raidetanko on akselin etupuolella se on toteutettu niin että ohjausvarret kääntyvät ulospäin, eli sen pituus on pidempi kuin olkatappien etäisyys. Jos taas raidetanko on akselin takapuolella kuten esim Mogissa asiat ovat juuri päinvastoin, raidetangon täytyy olla lyhyempi kuin olkatappien etäisyys. Entä miten paljon pitää varsi olla käännetty? En nyt ole ihan varma paikkansapitävyydestä mutta olen sellaisen kaavion nähnyt jossa ohjausvarsien linjaa jatkaen päädytään keskelle taka-akselia, kummaltakin varrelta lähtevät linjat leikkaavat toisensa siinä. Siitä ilmenee tuo ero etu- ja takapuolelle asennetusta raidetangosta.
Kyllä jenkki on jees!
"Idioottivarmalla" aliarvioidaan idiootteja
|