Näytä yksittäinen viesti
  #320  
Vanha 01.08.2012, 07:39
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

On ne Ameriikan poijjaat laskeneet, että vakiona akselit kestää ja sitten esim. offailussa tarttee repullisen kallliita osia. Business is business!

Jos/kuin CV-akseli on silmämääräisesti ristiniveltä ohkaisempi, niin sitten se on varmaankin todella heikko. Akselien kestämä vääntömomentti menee nääs neljänteen potenssiin, eli (umpi)akselipaksuuden pienentyessä 10% heikentyy vääntökestävyys kolmanneksen (= 0,9^4). Toisaalta pienikin paksunnos tuo merkittävästi lisää vääntökestävyyttä.

Lieneiskö muuten CV:ssä ohkaisempi akseli siksi, että sen ollessa paksumpi itse CV-nivel särkyisi ja samalla menisi jotain muutakin...? Eli rakenne olisi tehty tarkoituksella sulakkeeksi?
__________________
Raha ja romut rauhottaa.

Viimeksi muokannut WinChester : 01.08.2012 07:43
Vastaa lainaten