Siis jos tuo taksibisnes pyörisi aivan vapaasti, ja vapaalla hinnoittelulla, niin aivan varmaan tapahtuisi yölilyöntejä, kuten nyt ruotsissa ja virossa, mutta ainakin virossa on mahdollista valita tarjonnasta, jos haluat istua uuden, ison saksalaisen penkillä ja olet valmis siitä maksamaan niin sekin onnistuu.
Ja jos haluat tehdä saman matkan kolmanneksella hintaa, niin joutuu tyytymään vanhempaan/pienempään pirssiin.
NS. paremmassa luokassa, esim Tallink takso, hinnat taitavat olla jonkin verran suomen hintoja alhaisempia.
Ja noita meno-paluukyytejä koskevista rajoista en tiedä viron suhteen yhtään mitään, toki suomessakin taitaa olla osalla kuskeista olla tuo pikkusen epäselvää (muutaman kerran ajanut kotoa keskustassa mutkin/päinvastoin, ja käytäntö aika kirjavaa, ainakin kerran kuski ajoi mittari päällä molempiin suuntiin, ja kun asiallisesti asiasta kysyin, että missä nuo paluukyytirajat sijaitsee, niin nappasi mittarin kassalle, ja totesi että unohtui.... sain tuon muutaman kilometrin kilometritaksan takaisin varmaan 1.5 kertaisena, joten sillä sovittu...
Mutta olisko siinä mahdollista olla jotain kultaista keskitietä?
Siis vaikkapa hinnoittelu kuten nyt, mutta vänkärin takasivuikkunaan tarra missä lukisi esim. 25% ale? ja se tulisi sitten kaikesta noista kartellihinnoista?
toki hinta voisi olla 150%
Ja sitten tuo taksiyrityksen osto? siis alkaa yrttäjäksi, ja tuo ostaminenhan on ainut tapa alkaa, koska taksiyrityksillehän ei saa lupaa (siis pakko ostaa)
Ja sitten se hinta: en tiedä paljonko nyt maksaa joku hesan taksi, mutta taannoin muistaakseni oli joku maksanut tuosta paperista 2 uuden taksin verran; siis siitä osuudesta tuohon järjestelmään.
Ja sitten se, että jos yrittäminen olisi vapaampaa, niin olisi myös enemmän autoja ruuhkahuippuihin, joten se jonossa notkuminen vähenisi.
Ja ne jotka haluaisivat, voisivat ajaa noilla 150% hinnoilla, kun taas ne jotka haluaisivat säästää jonottaisivat halvempaa...
Ja tuon tarjonnan varmistaminen, mitä tunnutaan käytettävän paljon perusteluna nykyjärjestelmälle:
Samalla laillahan voitaisiin perustella esim. ravintoloiden määrän rajoittamista 50 luvun tasalle; homman pitää olla niin kannattavaa, että ruuat ja juomat voi tehdä viimmeisen tapin takaa....
Mutta selvyyden nimissä täytyy todeta: Vaikka tuo Taksin ajaminen olisi nykyistä helpompaa, niin tuskin minä alkaisin ajamaan

On tuossa hommassa sen verran noita yllätysmomentteja, että minua sopivampia varmaan löytyy siihen hommaan....